Katsoin eilen illalla Ylen A-studio-ohjelman.
Pelastuvatko suomalaisten terveyspalvelut?
https://areena.yle.fi/1-66930249
Pitkät jonot ja paisuvat kustannukset uhkaavat terveydenhuoltoa. Miten hallitus aikoo pelastaa suomalaisten palvelut? Haastattelussa valtiovarainministeri Riikka Purra (ps.). Miten hyvinvointialueiden ja Suomen talouden ankea tilanne pitäisi ratkaista? Keskustelemassa taloustieteilijä Sixten Korkman, tutkimusprofessori Heikki Hiilamo THL:stä ja toimitusjohtaja Aki Kangasharju Etlasta. Juontajana Annika Damström. #yleastudio
Valtiovarainministeri Riikka Purra vetosi hallitusohjelmaan ja toivoi parasta. Myöskään taloustieteilijät tutkimusprofessori Heikki Hiilamo, taloustieteilijä Sixten Korkman ja toimitusjohtaja Aki Kangasharju eivät löytäneet viisasten kiveä asiassa.
Mielestäni velkalaiva Suomen kääntäminen oikealle kurssille on aloitettava Sote-ratkaisun avaamisella. Ei voida jäädä odottamaan, että ihme tapahtuu. Ratkaisuni asiaan on tässä:
SU 18.08.2024 Sote-uudistus on toteuttava yhdessä kuntien palvelu-uudistuksen kanssa
https://kalajokinen.blogspot.com/2024/08/su-18082024-sote-uudistus-on-toteuttava.html
Lisäksi on toteutettava oikeusjärjestelmän uudistaminen.
MA 19.08.2024 Oikeusjärjestelmän uudistaminen
https://kalajokinen.blogspot.com/2024/08/ma-19082024-oikeusjarjestelman.html
Säästötoimia on jatkettava. Ei voida jäädä odottamaan, että ihme tapahtuu.
Politiikan
tervehdyttäminen
Kansanedustajien luontaisedut on otettava uudelleen tarkasteluun.
Kansanedustajien palkkiot ja kulukorvaukset
https://www.eduskunta.fi/FI/kansanedustajat/palkkiot-ja-kulukorvaukset/Sivut/default.aspx
Kansanedustajan palkkio on vaalikauden 2023–2026 alusta lukien 7 137 euroa kuukaudessa. Neljän eduskuntavuoden jälkeen palkkio kohoaa 7 494 euroon ja 12 vuoden jälkeen 7 993 euroon kuukaudessa. Puhemiehen palkkio on 14 448 euroa kuukaudessa ja varapuhemiesten 11 266 euroa kuukaudessa.
Kansanedustajan palkkion lisäksi valiokuntien puheenjohtajille maksetaan 803 euron lisäpalkkio kuukaudessa. Suuren valiokunnan, perustuslaki-, ulkoasiain- , valtiovarain- ja tarkastusvaliokunnan puheenjohtajan lisäpalkkio on 1 323 euroa kuukaudessa.
Valtiovarainvaliokunnan verojaoston sekä hallinto- ja turvallisuusjaoston puheenjohtajan lisäpalkkio on 803 euroa ja valiokunnan muiden jaostojen puheenjohtajien lisäpalkkio 530 euroa. Jaoston puheenjohtajan lisäpalkkiota ei makseta, jos jaoston puheenjohtaja on oikeutettu valiokunnan puheenjohtajan lisäpalkkioon.
Eduskuntaryhmissä, joissa on 16 tai enemmän kansanedustajia, puheenjohtajalle maksetaan 1 323 euron lisäpalkkio ja eduskuntaryhmissä, joissa on 3–15 kansanedustajaa, 803 euron lisäpalkkio. Lisäpalkkiota ei makseta yhden tai kahden edustajan eduskuntaryhmän puheenjohtajalle.
Palkkiot ovat veronalaista tuloa.
Sopeutumisraha
Eduskunnasta ennen eläkkeellesiirtymisikää pois jäänyt kansanedustaja voi saada sopeutumisrahaa, jos hän ei työllisty edustajantyön jälkeen. Sopeutumisraha korvaa sopeutumiseläkkeen, joka lakkautettiin vuonna 2019.
Sopeutumisrahaa maksetaan 1–3 vuotta, riippuen edustajantoimen kestosta. Jos kansanedustaja on sopeutumisrahan päättyessä täyttänyt 59 vuotta, sopeutumisrahaa voidaan maksaa 65 vuoden ikään asti. Oikeus sopeutumisrahaan syntyy yhden edustajavuoden perusteella.
Sopeutumisraha lasketaan pääsääntöisesti samalla tavalla kuin edustajan vanhuuseläke. Poikkeuksena on vain rahan vähimmäismäärä, joka on aina vähintään yhdeksän vuoden edustajapalvelusta kertynyt määrä.
Etuuden aikana saadut ansio- ja pääomatulot voivat pienentää sopeutumisrahan määrää.
Kansanedustajien tulot ovat vähintään 7 600 euroa kuukaudessa – Selvitimme myös, millaisia työsuhde-etuja työsopimukseton luottamustoimi tarjoaa
https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/kansanedustajien-palkat-ja-tyosuhde-edut/
Vastavalittuja kansanedustajia odottaa uusi tehtävä, jonka työsuhde-edut ovat runsaat: taksikortit, kilometrikorvaukset, kulukorvaukset, työsuhdepuhelimet, fysioterapeutit ja psykologit, harrastekerhot, kielten opiskelua yksityistunneilla ja irtisanomisen lähes mahdottomuus. Kansanedustajien palkat ovat oikeammin palkkioita.
Palkkioiden lisäksi kulu- ja kilometrikorvauksia
Palkkioiden lisäksi kansanedustajat saavat kulukorvausta, joka ei perustu esitettyihin kuitteihin kuluista, vaan maksetaan könttänä. Joka kuukauden 15. päivä maksettava kulukorvaus on tarkoitettu kansanedustajan tehtävästä aiheutuvien kustannus maksamiseen.
Kulukorvaus on veroton, ja sen määrä riippuu kansanedustajan kotipaikasta. Edustajan kotipaikasta riippuen hän saa kulukorvausta 986,81 euroa, 1 315,75 tai 1 809,15 euroa.
Vähimmilläänkin ensimmäisen kauden rivikansanedustaja saa siis palkkiota ja kulukorvausta yhteensä 7 600,81 euroa kuukaudessa. Uudenmaan ulkopuolella asuvat saavat vähimmillään yhteensä 7 929,75 euroa.
Lisäksi kansanedustaja voi laskuttaa verottomia kilometrikorvauksia oman autonsa käyttämisestä. Jos kansanedustajan joukkoliikenneyhteydet kodin ja lähimmän rautatie-, lento- tai linja-autoaseman välillä ovat huonot, kansanedustajalle voidaan korvata kilometrikorvaukset eduskuntatyöhön liittyvillä matkoilla.
Poikkeustapauksissa oman auton käyttö on mahdollista myös kodin ja eduskunnan välisiin matkoihin. Näiden korvattavien matkojen enimmäismäärä on yksi edestakainen matka viikossa.
Mielestäni eduskunnan on seurattava ja julkistettava omilla sivuillaan edustajakohtainen kulu- ja kilometrikohtainen etujen käyttö. Kansanedustajat ovat meillä töissä ja äänestäjän on tiedettävä miten kansanedustaja toimii.
Kansanedustajan sopetumisrahan käyttö voitaisiin poistaa tai ainakin yhteen vuoteen.
Kansanedustajien etujen karsinta on tehtävä välittömästi edustajakauden alussa.
Vaalimainontaan on saatava rajoituksia
kansanedustaja Sebastian Tynkkynen kirjoittaa:
Tänään
oli 1. istunto ja jätin kauden 1. lakialoitteeni.
Kenenkään ei
tulisi voida ostaa itselleen rahalla pääsylippua eduskuntaan ja
siksi ehdotan Suomeen kampanjakattolakia, jossa laitettaisiin stoppi
överitörsäämiselle.
Jotta mahdollisimman moni
kansanedustajista voisi allekirjoittaa aloitteen, pitää aluksi
lähteä jostain summista, koska tällä hetkellä vain taivas on
rajana.
Ehdotan EU-vaaleihin katoksi 50 000€, eduskuntavaaleihin
30 000€ ja kunta- ja aluevaaleihin 10 000€. Kun kattomekanismi
saadaan voimaan, summia päästään kalibroimaan.
On aika
parantaa suomalaista demokratiaa - ei rahan vallalle!
Vaalirahoitukseen on saatava muutoksia
Kojamon voitot ammattiliitoille verollisiksi – vaiko kansallistettava?
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/jari-ikanen/kojamon-voitot-verollisiksi-vaiko-kansallistettava/
Näin ay-liike tuki puolueita
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nain-ay-liike-tuki-puolueita/1856506#gs.upg13t
SDP ja Vasemmisto – Piilokorruptoituneet "työväen" puolueet?
Ammattiliittojen tuki puolueille on tehtävä mahdottomaksi.
Puoluetuki on poistettava tai ainakin pienennettävä minimiin
Valtioneuvosto myönsi puolueavustuksia alkuvuodelle 2023
https://valtioneuvosto.fi/-/10616/valtioneuvosto-myonsi-puolueavustuksia-alkuvuodelle-2023
Valtioneuvosto myönsi torstaina 19. tammikuuta avustukset puolueille ajalle 1.1-30.4.2023. Huhtikuussa 2023 järjestettävistä eduskuntavaaleista johtuen avustusta jaetaan vain neljälle kuukaudelle. Avustukset ovat Ahvenanmaan maakunnan osuus mukaan lukien yhteensä 11 878 334 euroa. Avustukset jaetaan puolueiden eduskuntavaaleissa saamien kansanedustajapaikkojen lukumäärän mukaan.
Ahvenanmaan maakunnan hallitukselle myönnettiin 59 392 euroa avustusta poliittisen toiminnan ja tiedotustoiminnan tukemiseen Ahvenanmaan maakunnassa.
Puolueet, paikkamäärät suluissa ja myönnetyt avustukset:
Suomen
Sosialidemokraattinen Puolue r.p. (40): 2 375 667
euroa
Perussuomalaiset r.p. (39): 2 316 275 euroa
Kansallinen
Kokoomus r.p. (38): 2 256 883 euroa
Suomen Keskusta r.p. (31): 1
841 142 euroa
Vihreä Liitto r.p. (20): 1 187 833
euroa
Vasemmistoliitto r.p. (16): 950 267 euroa
Svenska
Folkpartiet i Finland r.p. (9): 534 525 euroa
Suomen
Kristillisdemokraatit r.p. (5): 296 958 euroa
Liike Nyt r.p. (1):
59 392 euroa
Ahvenanmaan maakunnan hallitus: 59 392 euroa
Katso, millaiset tukisummat kukin puolue saa vuodelle 2022
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/katso-millaiset-tukisummat-kukin-puolue-saa-vuodelle-2022/
PUOLUEILLE maksettiin avustuksia seuraavasti:
SDP (40 eduskuntapaikka): 7 127 000 euroa
Perussuomalaiset (39 eduskuntapaikkaa): 6 948 825 euroa
Kokoomus (38 eduskuntapaikkaa): 6 770 650 euroa
Keskusta (31 eduskuntapaikkaa): 5 523 425 euroa
Vihreät (20 eduskuntapaikkaa): 3 563 500 euroa
Vasemmistoliitto (16 eduskuntapaikkaa): 2 850 800 euroa
RKP (9 eduskuntapaikkaa): 1 603 575 euroa
Kristillisdemokraatit (5 eduskuntapaikkaa): 890 875 euroa
Liike Nyt (1 eduskuntapaikka): 178 175 euroa
Puolueet yhteensä (199 eduskuntapaikkaa): 35 456 825 euroa
Valtioneuvoston
avustajien määrää karsittava rajusti
Ohi jopa Rinteestä: Marinin hallituksella on 82 poliittista avustajaa – monelle maksetaan 10 000 €/kk
Valtioneuvoston kanslian hallitusneuvos kertoo, että hallituksen ministereillä on nyt 13 valtiosihteeriä ja 69 erityisavustajaa.
Mielestäni ministerillä tulee olla yhteensä korkeintaan 6 valtiosihteeriä ja 16 erityisavustajaa.
Hallitus voi palkata 58 sihteeriä 80 poliittiselle avustajalleen
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006381785.html
Poliittisten sihteerien määrä on rajattava minimiin – siis korkeintaan 10.
Suomalaisten turvallisuutta on parannettava
Rikoksiin syyllistyneet maahanmuuttajanuoret on poistettava maasta perheineen eli isät, äidit ja siskot sekä veljet mukaan lukien.
Niille maahanmuuttajille, jotka elävät sosiaaliturvan varassa eivätkä työllisty, niin heille maksetaan maasta poistumisraha ja annetaan maahantulokielto.
Valtion avustukset järjestöille ja yhdstyksille tiukkaan kontrolliin
Helppoa rahaa: Maahanmuutto- ja monikulttuuriyhdistyksille jaettiin veikkausvoittovaroista 5,5 miljoonaa euroa
Pakolais-, siirtolais-, maahanmuutto-, monikulttuuri- ja kotouttamistoiminta takaa järjestölle suhteellisen helposti satojentuhansien, jopa miljoonien eurojen avustustulot vuositasolla. Veikkausvoittovarojen turvin yhdistyksissä esimerkiksi tuetaan kaksisuuntaista kotoutumista, edistetään monikulttuurisen yhteiskunnan kehittymistä, helpotetaan maahanmuuttajien sopeutumista suomalaiseen tapakulttuuriin sekä mahdollistetaan paikallisyhteisön aktiviteetteja. Mahdollisuuksia riittää.
Somalit – osa I: Somalia valtiona
https://www.vahtera.blog/post/somalit-osa-i-somalia-valtiona
Somalit - osa II: Turvapaikat
https://www.vahtera.blog/post/somalit-osa-ii-turvapaikat
Somalit, osa III: Somalit viihtyvät Suomessa
https://www.vahtera.blog/post/somalit-osa-iii-somalit-viihtyv%C3%A4t-suomessa
Mielestäni somalit ei kuulu Suomeen, jos he elävät sosiaaliturvan varassa eivätkä työllisty.
Tämä maksuluettelo kriittiseen tarkasteluun
Verotuet ja yritystuet on otettava uudelleen tarkasteluun
Yle selvitti pitkään piilossa olleet verotuet: Suomen valtio antaa satoja miljoonia euroja pörssiyhtiöille, jotka maksavat samaan aikaan jättiosinkoja
Professori: Maahanmuutto ei ole ratkaisu huoltosuhdeongelmiin
https://www.youtube.com/watch?v=0vTIdRgZIOY&t=77s
Miksi työttömät ei työllisty? Kohtaatno-ongema on ratkaistava,
Työllisiä hieman enemmän helmikuussa 2023 kuin vuosi sitten
https://www.stat.fi/julkaisu/cl89wex2osti00bw0s82yqo4j
Valtion yhtiöiden palkkakatoksi on asetettava pääministerin palkka.
Fortumin
johdon palkkiovenkoilu osoittaa täydellistä
suhteellisuudentajun puutetta
https://www.hs.fi/talous/art-2000009518841.html
Fortumin väistyvä hallitus väänsi johdon palkkioehtoja niin, että Rauramolle on luvassa merkittävä suorituslisä. Valtio-omistaja päätti torstain yhtiökokouksessa erittäin poikkeuksellisesti hylätä yhtiön laatiman palkitsemisraportin, kirjoittaa HS:n taloustoimittaja Anni Lassila.
Pauli Vahtera Vantaalta kirjoittaa
Löytyi joku raja Fortumin johdon härskille ahneudelle
Fortumin yhtiökokous hylkäsi valtio-omistajan tuella johdon palkitsemisraportin viime vuodelta.
Palkitsemistoimikunta oli muuttanut palkitsemisen mittausjaksoa niin, ettei vuosien 2022–2023 vaikutuksia osakearvoon huomioitasi lainkaan, vaan palkitseminen perustuisi vuoteen 2021.
Muutos johtui valtionyhtiö Solidiumin Fortumille myöntämän siltarahoituksen ehdosta jonka mukaan Fortumin johtoryhmän jäsenille ei makseta lyhyen tai pitkän aikavälin kannustinpalkkioita, jotka kertyvät vuosilta 2022 ja 2023.
Toimikunnan raportissa todetaan: ”Suoritusmittarit perustuvat yleensä taloudellisiin mittareihin tai osakekurssiin sekä vastuullisuuteen.” Mitä on vastuullisuus? Muistuttaa kansakoulutodistuksen käytöksen arvosanaa, jossa piti tehdä kaikenlaisia koiruuksia että sen sai putoamaan kympistä.
Taloudellisista mittareista ei ota selvyyttä. Viime vuoden tilinpäätöksessä Fortumin vuoden 2021 ja 2022 luvuista oli Uniperin miljarditappiot häivytetty kokonaan, koska mittarina käytetään vertailukelpoista liikevoittoa.
Osakearvon eli pörssikurssin käyttäminen palkitsemisen perusteena on sairas, vaikka vertailussa käytetään toimialan muita energia-alan yrityksiä. Pörssikurssit eivät kerro johdon onnistumisesta mitään. Ne nousevat kun pörssi ylikuumenee ja laskevat kun pörssi romahtaa kuten kävi viime vuonna. Vuosi 2021 oli Fortumille ”kaikkien aikojen paras”, vaikka olikin tappiollinen. Lilius vedätti optiomiljooniaan viemällä Fortumin Venäjälle.
Uutisten ja yhtiön tiedotteen mukaan yhtiökokouksessa ei ole keskusteltu toimitusjohtaja Rauramon asemasta. Hänet olisi pitänyt erottaa heti Uniperin tilanteen tultua julki. Kansa on ollut armelias. Fortum-sekoilija Tuppurainen sai eduskuntavaaleissa yli 12000 ääntä. Uniperin miljardit tekstiviestillä hoitanut Marin yli 35000.
Vapaa kilpailu apteekkialalle
Lääkkeiden hintoja voidaan alentaa vapauttamalla apteekkiala kilpailulle. On maita, jossa apteekkialalla on vapaa kilpailu ja lääkkeiden hinnat ovat niissä maissa siksi alhaisia. Lääkkeiden arvonlisävero voitaisiin poistaa. Näin lääkkeiden hinnat saataisiin alas. Lisäksi lääkäreiden tulisi ottaa ohjelmaansa terveellisten elämäntapojen ja terveellisen ruokailun opettaminen ja vähentää erilaisten lääkkeiden määräämistä. Koko yhteiskuntaa ajatellen tulee luoda Vauvasta vaariin-ohjelma. Sen mukaan terveellisen elintapojen, liikunnan ja terveellisen ruokailu opettaminen ja toteuttaminen aloitetaan jo lapsesta lähtien. Kouluihin lisätään liikunnan ja terveyskasvatuksen määrää lisäämällä näihin opetustunteja ja tekemällä yhteistyötä paikallisten urheiluseurojen ja alan yrittäjien kanssa niiden toteuttamisessa.
Jo syntyessään sudeksi todettu Sote-ratkaisu puretaan ja toteutetaan kuntien palvelualueuudistus, jolloin Suomeen perustetaan n. 100 palvelualuetta, joihin perustetaan palvelukeskuksia vanhuksille, joissa huolehditaan vanhusten liikunnasta ja terveellistä elintavoista. Esittämälläni yhteiskuntauudistuksella lisätään merkittävästi pienten yritysten määrää ja pienennetään julkisen sektorin kokoa.
Siis apteekkialalle vapaa kilpailu ja lääkkeistä arvonlisävero pois. Toteutetaan Vauvasta vaariin ohjelma. Toteutetaan palvelualueuudistus jolloin Suomeen perustetaan n. 100 palvelualuetta 309 kunnan sijaan.
Pyydän, että hallitus ottaa tunnin junahaaveen ja poliittisen kotiinpäin vedon uudelleen käsittelyyn ja luopuu järjettömästä haaveesta. Moni muukin on kanssani samaa mieltä.
Pääkirjoitus: Kepeät mullat länsiradalle – Petteri Orpon ratahaave ei maksa vaivaa
https://www.is.fi/paakirjoitus/art-2000010597247.html
Uudet kansanedustajat yllättyivät heille tarjotuista työsuhde-eduista – kummastelevat myös palkkioita: ”Iso muutos aiempiin tuloihini”
https://www.is.fi/politiikka/art-2000009514474.html
Puoluetuet ja lehdistötuet tulee lopettaa.
Puolueavustukset myönnetty vuodelle 2024
https://valtioneuvosto.fi/-/puolueavustukset-myonnetty-vuodelle-2024
Puolueavustukset
https://valtioneuvosto.fi/valtioneuvoston-kanslia/talous/puolueavustukset
Yritystukia on karsittava
Tässä ovat suurimmat yritystukien saajat – tutkija ihmettelee jättitukia saavia ”kantiksia” ja ”outouksia”
Verotukia on karsittava
Yle selvitti pitkään piilossa olleet verotuet: Suomen valtio antaa satoja miljoonia euroja pörssiyhtiöille, jotka maksavat samaan aikaan jättiosinkoja
Sosiaaliturvan hyväksikäyttö on estettävä. Suomi ei ole maailman sosiaalitoimisto.
Jos henkilö ei työllisty Suomessa niin maasta pois.
Toimeentulotuen
saajien asumisesta aiempaa tarkempaa tietoa – kaupunkien välillä
isoja eroja
Yleistä asumistukea sai viime vuonna 382 000 kotitaloutta – tukea saaneista ruokakunnista 18 prosenttia oli työssä olevia
Meillä on jo maahanmuuttoa, josta meidän on huolehdittava. Heidät on työllistettävä.
Esittämäni yhteiskuntarakenteen muutos työllistäisi kotimaisten henkilöiden lisäksi maahanmuuttajia.
Venäjän sota Ukrainassa on tuonut Suomeen yli 70 000 ukrainalaista – nyt he kaipaavat uudenlaista apua
Jos yritys tuo oppilaita Suomeen niin sen pitää osallistua myös opetuksen kustannuksiin.
Yritys toi Suomen lukioihin tuhat ulkomaalaista nuorta, nyt ensimmäiset valmistuvat – kysyimme, aikovatko he jäädä
SU 28.04.2024 Suomen virkamieshallintoa on purettava
https://kalajokinen.blogspot.com/2024/04/su-28042024-suomen-virkamieshallintoa.html
Moni virkamies pelkää työpaikkansa puolesta – näissä virastoissa henkilöstö on kasvanut viime vuosina eniten
Väliportaan hallintoa on purettava. Kunnallinen itsehallinto on tullut tiensä päähän. Kunnat nimenä voivat jäädä, mutta kuntien palveluista on muodostettava alueellisia palveluita. Jokaisessa kunnassa ei tarvita tällaista määrää kunnallisia palveluita, vaan osa niistä voidaan hoitaa alueellisesti. Tämä merkitsee tuhansien viranhaltioiden irtisanomista palveluja heikentämättä.
Välillistä hallintoa on purettava. Ely-keskukset ja aluehallintovirastot on lakkautettava. Sote-uudistus on purettava. Virkamiesjohto on irtisanottava ja luottamusorganisaatiot on lopetettava. Sotealueita tarvitaan vain 5-6 Suomessa kevyellä organisaatiolla. Lähtökohtana pitää olla asiakkaan tarpeet.
Maahanmuuttoviraston toimintoja on tehostettava. Maasta on poistettava kaikki joille ei ole myönnetty turvapaikkaa. Siis kaikki ne joilla ei ole laillista oikeutta olla Suomessa. Englannin kanssa on sovittava Ruanda mallin toteuttamisesta. STM:n yhdistystuet lakkautettava suurelta osin. Sosiaalitukien varassa elävät ulkomaalaiset ihmiset, jotka eivät työllisty Suomessa, poistetaan maasta. Rikoksiin syyllistyneet ulkomaalaiset perheineen poistetaan maasta. Suomi ei voi toimia maailman sosiaalitoimistona.
Maahanmuuttoviraston kuluja voidaan pienentää kahden vuoden aikana 20 %:a vuodessa. THL:n kuluja voidaan pienentää 10 %:n vuosivauhdilla neljän vuoden ajan,. Luonnonvarakeskuksen kuluja voidaan pienentää 10 %:n vuosivauhdilla neljän vuoden ajan. Verohallinnosta, rikosseuraamuslaitokselta, maanmittauslaitokselta voidaan pienentää kuluja 5-10 %.n vuosivauhdilla.
Suomessa tulee suorittaa oikeushallinnon uudistus. Suomeen tulee perustaa perustuslakituomioistuin ja säilyttää käräjä- ja hovioikeudet. Suomesta voidaan lakkauttaa nykyisen kaltainen kaksinkertainen laillisuusvalvonta. Hallinto-oikeudet on lakkautettava samoin kuin korkein oikeus, joka käy tarpeettomaksi kun perustetaan perustuslakituomioistuin.
Oikeudenkäyntimenettelyä on uudistettava ja kevennettävä. Sovintomenettely on otettava laajemmin käyttöön. Oikeudensaaminen ei saa maksaa maltaita. Siksi oikeusapu on uudistettava niin, että kansalaisen oikeusapu muutetaan valtion tehtäväksi. Asianajajien ryöstörahastus on lopetettava. Poliisitoimi on organisoitava uudelleen. Poliisihallitus ja poliisiministeriö on yhdistettävä. Syyttäjälaitoksen rooli muuttuu kun oikeudenkäyntimenettelyä muutetaan kevyemmäksi.
Valtion yhtiöiden johtajien palkkasysteemi on muutettava sellaiseksi, että ylin palkka ei ylitä pääministerin palkkatasoa. Ylimääräiset palkkaedut on poistettava. Yliopistojen toimintaa on tehostettava monilta osin
Eduskunnan koko on pienennettävä 100 kansanedustajaa. Puoluetuet on poistettava. Kansanedustajien edut on poistettava. Vaalirahalaki on uudistettava. Yritystuet on minimoitava. Maataloustuet on kohdistettava maanviljelijöille eikä välikäsille. Verotuet on minimoitava. Veronkierto ja veroparatiisien käyttö on estettävä.
Apteekkiala on vapautettava kilpailulle. Lääkkeiden hinnat halpenevat ja valtion kustannukset pienenevät.
Eläkevarat on sijoitettava suomalaisiin yrityksiin. Kokonaisuuden kannalta se on paras tapa sijoittaa rahat.
Hyvät osaketuotot nostivat Varman sijoitusten arvon yli 60 miljardin euron
Eläkevarojen määrä
https://www.tela.fi/elakevarojen-sijoittaminen/elakevarojen-maara/
Sitra voidaan lakkauttaa ja ottaa varat valtiolle. Suomen itsenäisyys on menetetty EU:lle ja NAO:lle. Sitra on merkittävältä osalta ollut poliitikkojen suojatyöpaikka.
Perustietoa Sitrasta
https://www.sitra.fi/aiheet/kysymyksia-ja-vastauksia-sitran-toiminnasta/
Sitran sijoitusomaisuuden markkina-arvo vaihtelee. Vuoden 2023 lopussa se oli noin 965 miljoonaa euroa.
Sitran johtoon valittu Jyrki Katainen saa 240 000 euron siirtymäkorvauksen – aikoo lahjoittaa sen pois
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/7bf96b58-f95e-4365-a865-8f2d0ed97c2d
Rehellisyys
maan perii. Suomi tarvitsee rehellisiä poliitikkoja. Tarvitaan
tekoja puheiden sijaan. Ei saa jäädä tuleen makaamaan
tarkoittaa
siis etenkin taistelussa sitä, ettei saa
jäädä paikoilleen
makaamaan
vaan
edettävä.
Valtiovarainministerille ja A-Studion asiantuntijoille sekä maan hallitukselle tiedoksi
Eino
Leino: ”Valheen valta”
"Oli kerran maa, missä kaikki valehtelivat. Sanomalehdet valehtelivat, kaikki yksityiset kansalaiset valehtelivat, vain siksi, että he eivät osanneet puhua totta. He eivät olleet koskaan oppineet sitä taitoa.
Valhe oli istunut jo heidän kehdollaan, valhe saatteli kädestä heitä kautta kaikkien elämänkohtaloiden, ja sulki heidät vihdoin viimeiseen lepokammioonsa, josta heidän ei koskaan olisi tehnyt mielikään enää herätä totuuden herran kasvoin eteen.
Monta valhetta versoi siinä maassa.
Ensin ja ylinnä oli heidän kansallinen valheensa, jota he tarvitsivat ollakseen kansakunta.
Sitten heidän valtiollinen valheensa, joka oli heille välttämätön, jos heidän mieli olla valtio, sitten heidän kirkollinen ja yhteiskunnallinen valheensa, jota ilman ei olisi ollut mitään kirkkoa tai yhteiskuntaa.
Ja kaiken sonaatiksi lopuksi heidän siveellinen valheensa, jonka puutteessa he olisivat tunteneet itsensä aivan alastomiksi ja hävenneet.
Valhe oli siinä maassa käynnyt niin yleiseksi, että sitä syötiin, myytiin ja pantattiin parhaana totuutena.
Valhetta puhui pappi saarnastuolistaan, ja valhetta puolue-agitaattori puhujanlavaltaan, veristä valhetta kirjoitti sanomalehden toimittaja pääkirjoituksissaan ja samaa toteuttivat toiset virka-kammioissaan.
Valhe oli siinä maassa pantu oikein systeemiin. Siitä oli tehty uskonto, maailmankatsomus. Sitä varten oli keksitty aivan erikoiset yhteiskunnalliset koneistot, joiden hoitajiksi taas oli asetettu ne, jotka osasivat ovelimmin valehdella.
Ja niin oli tultu siinä maassa niin pitkälle, että valhe oli muodostunut ainoaksi välittäjäksi ihmisten välillä, ainoaksi tieksi päähän ja sydämestä sydämeen.
Mutta valheella on omituinen kyky mädättää omistajansa.
Ja niin alkoi siinä maassa tapahtua jotakin hyvin merkillistä, jota sen asukkaat eivät olleet voineet aavistaakaan. Se ei ollut mikään maanjäristys, eikä tulivuorenpurkaus, mutta vaikutuksiltaan yhtä valtava eikä seurauksiltaan suinkaan vähemmän peljättävä.
Heidän maansa alkoi nimittäin hajota liitoksistaan.
Se on aivan eriskummallinen prosessi, ja tilaa, jossa se tapahtuu, sanotaan hajoamistilaksi. Useimmat ihmiset joutuvat siihen jo eläessään, jotkut vasta kuoltuaan. Kaikki kansat joutuvat siihen ennen kuolemaansa, mutta tavallisesti sangen vanhoina ja sivistyneinä.
Tässä oli sitä vastoin hajoamistila tullut ennen sivistystä ja kohtasi aivan nuorta, juuri nukkumasta heräävää kansakuntaa, jolla oikeastaan olisi pitänyt olla tulevaisuutensa edessäpäin, eikä takanaan.
Siksi tuntuikin se syrjästäkatsojista niin ihmeelliseltä, mutta luonnollinen selitys oli tietysti siinä, että tämä kansa jo maitopartana pahaisena oli ehtinyt valehdella enempi kuin toiset tuhat vuotisina ikäkausinaan.
Se mätäni, aluksi aivan hiljaa, hienosti ja huomaamatta.
Hauskinta siinä oli se, että tuo kansa itse ei oivaltanut omaa mätänemistään. Se oli mielestään aivan terve, oikea kansallisen terveyden esikuva, jota kaikkien muiden kansojen oli syytä kadehtia.
Ja kuitenkin oli se jo niin sairas, että se tappoi keskuudestaan jokaisen itsenäisen ajatuksen ja jauhoi nuuskaksi jokaisen nuoren toiveen, joka vielä tohti uskoa sen uudestisyntymiseen.
Mutta niin tapahtui kerran, että tämä maa jäi ilman hallitusta. Eikä kukaan tahtonut ottaa enää ottaa sen hallitsemisesta edesvastuuta hartioilleen.
Silloin huomattiin äkkiä oltavan hajoamistilassa. Ja silloin oivalsi jokainen jo omillaan sieraimillaan, että maa mätäni ja että kansa kulki kiireimmän kautta kohti perikatoaan.
Silloin putosivat suomukset ihmisten silmiltä ja he näkivät monta muutakin hajoamistilan oiretta, jotka tosin olivat jo kauan olleet olemassa, vaikka kukaan ei ollut niihin mitään huomiota kiinnittänyt.
Nähtiin, että kukaan ei enää kunnioittanut siinä maassa vihollistaan ja vain harva ystäväänsä.
Nähtiin, että siinä maassa oli paljon suuria sanoja, aatteita, mielipiteitä ja puolueohjelmia, mutta ei yhtään suurta, itsenäistä persoonallisuutta.
Nähtiin, että ne vakaumukset, joita kukin oli kantanut huulillaan, eivät olleetkaan heidän omiaan, vaan joukko-vakaumuksia, joita he olivat omaksuneet sikäli, kuin olivat katsoneet kansan suuren enemmistön niitä kannattavan.
Ja nähtiin, että kaikki olivat tinkineet ja taipuneet, kumartaneet ja kompromissanneet niin kauan sisällisen totuutensa kanssa, että heillä ei enää mitään omaa sisällistä totuutta ollutkaan, ei ainakaan sellaista, jonka takana he olisivat voinneet seisoa yksin ja kaatua sen keralla, jos niin tarvittiin.
Mutta maalle oli saatava joku hallitus.
Ja niin tulivat kansan parhaat miehet kokoon - ne jotka pelkästä blaseerautumisesta eivät viitsineet enää aivan määrättömästi valehdella - ja sanoivat: "Meidän täytyy saada parlamentti, joka tukee eri puolueista kokoonpantua kotimaista hallitusta kaikessa, mikä tarkoittaa maamme valtiollisen aseman säilyttämistä, mutta jättää yksityiskohtaisemman ohjelmoinnin tässä suhteessa hallituksen asiaksi, hoitaen meidän omia sisäpoliittisia sivistystehtäviämme, aikaansa turhiin kinasteluihin kuluttamatta."
Nyt kuunneltiin heitä vieläkin vähemmän, sillä valtiollinen valhe oli oli voittanut niin suurta jalansijaa, että siinä maassa, että yksinkertaisemmankin totuuden silmiin katsominen oli käynnyt sen asukkaille suorastaan vastenmieliseksi.
Kuitenkin piti maassa olla puolueita. Ja jälleen tuli kokoon kaksi-kolme, jotka olivat villiintyneet siksi, että heiltä oli ruvennut ehtymään kyky vilpistellä, ja sanoivat: "Meidän on pakko saada maahan radikaali puolue, kuinka pieni tahansa, kunhan se vain on rehellinen"
Nyt naurettiin heille vasten naamaa.
Sillä kaikki muu oli tässä maassa muuttuvaista, ajat ja olot, miehet ja mielet, lait ja asetukset, hallitukset ja parlamentit, mutta puolueet seisoivat niinkuin seinä, eikä mikään mahti maailmassa olisi voinut niiden iankaikkisia kulmakiviä järkyttää.
Ne eivät olleet rakentuneetkaan nimittäin vaihtuvien vakaumusten ja aina uusien elinkysymysten pettävälle juoksuhiekalle, vaan sille kovalle kalliolle, jonka ihmisen tuhmuus, syvien kerrosten kehittymättömyys, johtajien väliset sympatiat ja antipatiat, ynnä koko maan kansallinen, valtiollinen, kirkollinen, yhteiskunnallinen ja siveellinen valhe yhdessä muodostivat.
Kuitenkin jäivät kaikki nuo ajatukset itämään, tosin eivät enää kahdessa tai kolmessa, vaan yhdessä ainoassa, joka joskus ypö yöllisimpinä hetkinään ajatteli: "Kaksi suurta taistelua on meillä ollut, kansallinen ja perustuslaillinen. Kolmas syvällekäyvin kaikista on meillä edessä vielä, nimittäin radikaalinen ja yhteiskunnallinen kulttuuritaistelu, jos meidän mieli koskaan vapautua sisällisestä valheestamme."
Nyt nauroi hän itse omalle ajatukselleen.
Sillä yö oli synkkä ja pimeä hänen ympärillään, maa mätäni sieraimiin tuntuvasti ja kansa lohkesi pala palalta, painuen aina alemmaksi kulttuurelliseen raakuuteen ja raadollisuuteen. Mikä taistelu oli enää mahdollinen tässä maassa, jossa oli vaikea tavata edes vastustajansa, vain siitä syystä, että kaikki oli tinkimällä ja taipumalla, tasoittamalla ja sovittelemalla tehty yhtä sileäksi ja pyöreäksi?
Ja niinkuin aina yleisen hajoamistilan aikoina, lähtivät tekopyhyyden pedot silloin piilostaan, hiipivät esiin mädäntyneen moraalin shakaalit ja kansallisen taantumuksen korppikotkat.
Eikä koskaan oltu puhuttu siinä maassa niin paljon totuudesta ja oikeudesta, siveydestä ja kauneudesta, jumalanpelosta, isänmaanrakkaudesta ja esivallan kunnioittamisesta kuin sinä aikana, jolloin siinä ei enää ollut persoonallista totuutta eikä yksilöllistä edesvastuun tunnetta enää, jolloin kukaan ei siinä enää isänmaata rakastanut ja vain harva kunnioitti omaa itseään.
Niin suuri voi valheen valta olla.
Eino Leino vuonna 1909
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti