Kalajokinen liikemies Antti Santaholma lahjoitti omistamansa äitinsä syntymätalon Rahkolan Kalajoen kunnalle. Taloon perustettiin 1920 Kalajoen kunnalliskoti Mäntyrinne. Kalajoen kaupunki on toiminut niin, että Mäntyrinne on nyt Pohteen alainen ikäihmisten ympärivuorokautista asumista tarjoava palveluasumisyksikkö. Olisi mielenkiintoista nähdä tuo Antti Santaholman lahjakirja Kalajoen kunnalle. Mikä on lahjakirjan juridinen ja moraalinen merkitys? Onko Kalajoen kaupungilla ollut juridinen oikeus siirtää Mäntyrinne Pohteen alaisuuteen? Onko teko ollut moraalisesti oikein?
Nyt on käynyt niin, että Kalajoen kunta on kehittänyt Seniorikeskus Mäntyrinnettä ajan vaatimalla tavalla. Kuntalaiset ovat olleet tyytyväsiä. Kun tuli SOTE uudistus niin Senoirikeskus Mäntyrinne siirtyi Pohteen alaisuuteen ja päätösvalta asioissa siirtyi pois kalajokisilta. Seniorikeskus Mäntyrinteen tulevaisuus on tuntematon.
Joka kenkkinsä kenkkää se onnensa menettää, sanoo suomalainen sananlasku. Kalajoella on aina ollut sairaala. Kalajoen sairaala on ollut maan kuulu sairaala. Kalajoen sairaala oli aikanaan kahdeksan kunnan aluesairaala ennenkuin Keski-Pohjanmaan aluesairaala rakennettiin. Kalajoen sairaalassa lääkäri Untamo Sorasto teki 25000 leikkausoperaatiota ja valvoi 13000 synnytystä. Nyt, kun on siirrytty Hyvinvointialue Pohteen alaisuuteen, niin Kalajoen terveyskeskuksen vuodeosastokin on Hyvinvointialue Pohteen toimesta lopetettu.
Rautiolaiset halusivat rakentaa Rautioon senioritalon. Hankkeen takana ovat paikalliset Timo Rautakoski, Erkki Olkkola, Timo ja Jouni Keskisipilä, KATI ja Rakennusliike Keskisipilät. Hyvinvointialue Pohde esti senioritalon rakentamisen Rautioon.
Rakentaminen estettiin Hyvinvointialue Pohteen toimesta. Näitä ratkaisuja on vaikea ymmärtää. Rautiolaiset yrittäjät ja kalajokinen liikemies ovat ymmärtäneet, että yhteiskunnan tulee ottaa vastuu asioista eli vanhuksista. Nyt on tultu siihen tilanteeseen, että keskusta meni kannattajiensa vastuksesta huolimatta vasemmistoenemmistöiseen hallitukseen asiankannattajaksi saadakseen poliittista valtaa SOTE-uudistuksen avulla. Keskustan tavoite toteutui. Tehtiin keskustan haluama SOTE-uudistus. Rakennettiin maakuntamalli ja hyvintointialueet sekä suuret ja kalliit luottamusmiesorganisaatiot ja valtava hallintohimmeli, jossa on yli 660 johtajaa, joilla on vähintään 5000 euroa palkkaa. Korkeimmat palkat ovat lähes 20000 euroa kuukaudessa. Tämä seurauksena terveyskeskuksia suljetaan ja palveluja ajetaan alas. Johtajille ja organisaation pyörittämiseen tarvitaan rahaa ja se otetaan karsimalla kansalaisten elintärkeitä palveluja. Ei voi välttyä vaikutelmalta, että seuraaviin aluevaaleihin on vaikea saada ehdokkaita. Valituilla henkilöillä ei ole käytännössä päätösvaltaa, koska virkamiehet päättävät asioista kuten esimerkiksi toimialuejohtaja Päivi Peltokorpi, joka päätti lopettaa Kalajoen terveyskeskuksen 29 paikkaisen vuodeosaston ja siirtää Kalajoen vuodepaikat Nivalan terveyskeskukseen. Hyvinvointialue Pohde on yhteiskuntaa vastaan.
Miten tulisi toimia?
Rautiolaiset ovat toimineet esimerkillisesti. He haluavat turvata senioreiden loppuelämän turvallisesti kotiseudullaan rakentamalla yksityisen senioripalvelutalon Rautioon. Hyvinvointialueen Pohteen tulisi olla iloinen ja onnellinen tällaisesta aktiivisuudesta, mutt toisin on. Hyvinvointialue Pohde estaa Raution senioritalon rakentamisen.
Uskon, että Himangalta ja Kalajoelta löytyy vastaavaa aktivisuutta rakentaa omat yksityiset palvelukeskukset. Kun on kolme tällaista yksityistä palvelutaloa Kalajoella niin se mahdollistaa tehokkaan yhteistyön näiden palvelukeskusten välillä. Kolmelle palvelukeskukselle tarvitaan yksi johtaja ja jokaiseen palvelukeskukseen kolme ammattitaitoista hoitajaa.
Lisäksi näiden palvelukeskusten yhteyteen voidaan rakentaa senioritaloja. Senioritalolla tarkoitan asuintaloa, jossa on senioreille suunnattuja vuokra- tai omistusasuntoja. Pääsääntöisesti senioritalossa ei ole henkilökuntaa tai palveluja, jolloin tarvittavat palvelut tilataan ulkopuolisilta palveluntarjoajilta. Senioritalojen asunnot ovat suunniteltu senioreiden tarpeita kuunnellen. Asunnot ovat rakennettu esteettömiksi ja talossa asuu saman ikäistä väkeä.
Tällainen kehitys mahdollistaa monenlaisten yksityisten palvelujen tuottamisen. Palvelukeskuksien ja senoiritalojen asukkaille voidaan tarjota esim. fysioterapeutin, hierojan, siivouspalveluiden, ruokapalveluiden, pesupalveluiden, kuntosalipalveluiden, kuljetuspalveluiden, kauppapalvelujen, parturipalveluiden, jalkahoitopalveluiden jne. tuottamista. Koko ketju työllistäisi 15 -20 yrittäjää tai yritystä merkittävällä tavalla. Palvelujen käyttäjät eli seniorit maksaisivat itse käyttämänsä palvelut. Miksi Hyvinvointialue Pohde estää normaalin järkevän yhteiskunnallisen kehitys, mikä säästää valtion varoja ja senoireille elintärkeä.
Vanhusten hoitoon liittyy keskeisesti myös hoivakodin palvelut.Hoivakodilla tarkoitetaan asumismuotoa, joka tarjoaa ympärivuorokautista hoivaa ja huolenpitoa ikäihmisille. Hoivakodit ovat tarkoitettu sellaisille ikäihmisille, jotka tarvitsevat jo enemmän apua ja hoitajien välitöntä ympärivuorokautista läsnäoloa esimerkiksi muistisairauden takia. Mäntyrinne on juuri tällainen hoivakoti. Päätösvalta Mäntyrinteen asioissa tulee saada takaisin kalajokisille. Siksi on purettava sopimus Mäntyrinteen siirtäminen Pohteen alaisuuteen.
Samoin on purettava Kalajoen terveyskeskuksen ja Himangan terveyskeskuksen siirto Pohteen alaisuuteen. Koko Hyvinvointialue Pohde on lakkautettava ja organisaation on purettava ja johtajat on irtisanottava. Näin saadaan aikaan tarvittavat säästöt SOTE-asioissa ja kansalaisille elintärkeät palvelut voidaan turvata. Miksi maan hallitus ei ole valmis järkeviin säästötoimiin asioissa?
Kalajoen kaupungilla tulee olla keskeinen rooli kalajokisten palveluiden turvaajana. Kalajoen ja Himangan terveyskeskukset ja Mäntyrinteen hoivayksikkö tulee olla kalajokisten omissa käsissä ja päätösvallassa. Niiden yksiköiden toiminnan tulee olla sellaista kuin asiakkaan tarpeet vaativat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti