Eduskunnan
olisi pitänyt selvittää hallitustunnustelijaa valitessaan se, että
täyttääkö hallitusstunnustelija perustuslain 60 §:n vaatimukset.
Eduskunnalle ei ole esitetty sellaisia asioita, jotka voisivat estää
Antti Rinteen nimittämisen hallitustunnustelijaksi. Oikeuskanslerin
päätöksen jälkeen eduskunnan on käsiteltävä asia ja tehtävä
asiasta päätös. Siis onko hallitustunnustelija Antti Rinteen
rikokset ja muu toiminta sellaista , että ne estävät
pääministeriksi valinnan. Viime kädessä tasavallan presidentti
Sauli Niinistön on ratkaistava asia täyttäkö Antti Rinne
perustuslain 60 §:n vaatimukset eli onko Antti Rinne rehellinen ja
taitavaksi tunnettu. Missä kulkee raja? Kuinka paljon rikostuomioita
ja ikäviä asioita henkilöllä saa olla kontollaan jotta hänet
voidaan valita pääministeriksi? Mitä kansalaisten oikeustaju sanoo
asiasta? Millainen henkilö on rehellinen ja taitavaksi tunnettu?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pyydätte
oikeuskansleria tutkimaan 26.4.2019 oikeuskanslerinvirastoon
saapuneeksi kirjatussa kirjoituksessanne, täyttääkö Antti Rinne
perustuslain 60 §:n 1 momentin vaatimukset ja kysytte, onko hän
rehellinen ja taitavaksi tunnettu Suomen kansalainen.
Viittaatte
superhiiri.fi -sivustolla julkaistuun kirjoitukseen, jossa ilmeisesti
puolestaan on lainattu Iltalehdessä julkaistua artikkelia.
Kirjoituksessa kerrotaan mm. Rinteen osallisuudesta ns. Levi Ski
Resortin hiihtohissiasiassa, viitataan siihen, että Rinteellä olisi
ollut ”taloussotkuja” ja viitataan hänen henkilöönsä
termeillä ”ahneus ja kaksinaamaisuus” sekä ”vallanhimo ja
painostus”.
Olette
lisäkirjoituksessanne 2.5.2019 viitannut Rinteen asemaan
hallitustunnustelijana.
RATKAISU
Esittelin
asianne oikeuskanslerille. Hänen määräyksestään ilmoitan Teille
seuraavan:
Perustuslain
58 §:n 3 momentin 1 kohdan mukaan presidentti päättää 1
momentissa säädetystä poiketen ilman valtioneuvoston
ratkaisuehdotusta valtioneuvoston ja sen jäsenen nimittämisestä
sekä eron myöntämisestä valtioneuvostolle tai sen jäsenelle;
Perustuslain
60 §:n 1 momentin mukaan valtioneuvostoon kuuluu pääministeri ja
tarvittava määrä muita ministereitä. Ministerien on oltava
rehellisiksi ja taitaviksi tunnettuja Suomen kansalaisia.
Perustuslain
61 §:n mukaan eduskunta valitsee pääministerin, jonka tasavallan
presidentti nimittää tähän tehtävään. Muut ministerit
presidentti nimittää pääministeriksi valitun tekemän ehdotuksen
mukaisesti (1 momentti).
Ennen
pääministerin valintaa eduskuntaryhmät neuvottelevat
hallitusohjelmasta ja valtioneuvoston kokoonpanosta. Näiden
neuvottelujen tuloksen perusteella, kuultuaan eduskunnan pu-hemiestä
presidentti antaa eduskunnalle tiedon pääministeriehdokkaasta.
Ehdokas valitaan pääministeriksi, jos eduskunnassa toimitetussa
avoimessa äänestyksessä enemmän kuin puolet annetuista äänistä
on kannattanut hänen valitsemistaan (2 momentti).
Jos
ehdokas ei saa vaadittavaa enemmistöä, asetetaan samassa
järjestyksessä uusi pääministe-riehdokas. Jollei uusikaan ehdokas
saa yli puolta annetuista äänistä, toimitetaan eduskunnassa
avoimena äänestyksenä pääministerin vaali. Valituksi tulee
tällöin eniten ääniä saanut henkilö (3 momentti).
Perustuslain
108 §:n mukaan oikeuskanslerin tehtävänä on valvoa
valtioneuvoston ja tasavallan presidentin virkatointen
lainmukaisuutta. Oikeuskanslerin tulee myös valvoa, että
tuomioistui-met ja muut viranomaiset sekä virkamiehet,
julkisyhteisön työntekijät ja muutkin julkista tehtä-vää
hoitaessaan noudattavat lakia ja täyttävät velvollisuutensa.
Tehtäväänsä hoitaessaan oikeuskansleri valvoo perusoikeuksien ja
ihmisoikeuksien toteutumista (1 momentti).
Oikeuskanslerin
on pyydettäessä annettava presidentille, valtioneuvostolle ja
ministeriöille tie-toja ja lausuntoja oikeudellisista kysymyksistä
(2 momentti).
Perustuslain
112 §:n 1 momentin mukaan jos oikeuskansleri havaitsee
valtioneuvoston tai ministerin taikka tasavallan presidentin
päätöksen tai toimenpiteen laillisuuden antavan aihetta
huomautukseen, hänen tulee esittää huomautuksensa perusteluineen.
Jos se jätetään ottamatta huomioon, oikeuskanslerin tulee
merkityttää kannanottonsa valtioneuvoston pöytäkirjaan ja
tarvittaessa ryhtyä muihin toimenpiteisiin. Myös oikeusasiamiehellä
on vastaava oikeus tehdä huomautus ja ryhtyä muihin
toimenpiteisiin.
Totean
ensinnäkin, että valtioneuvoston muodostamiseen perustuslain 61
§:ssä säädetyin tavoin liittyvät vaiheet, kuten eduskunnan
tekemä valinta pääministeristä, jää oikeuskanslerin
laillisuusvalvonnan ulkopuolelle. Oikeuskanslerilla ei muutoinkaan
ole toimivaltaa valvoa eduskuntaa, koska eduskunta lakia säätävänä
elimenä ei ole perustuslain 108 §:n 1 momentissa tarkoitettu
viranomainen eikä se säännöksessä tarkoitetulla tavalla hoida
julkista tehtävää. Näin ollen oikeuskansleri ei voi puuttua
siihen, kuka toimii hallitustunnustelijana tai nimetään
pääministeriehdokkaaksi.
Tämän
vuoksi kantelunne ei ole johtanut toimenpiteisiin.
Oikeuskansleri
valvoo, täyttyvätkö valtioneuvoston nimittämisen oikeudelliset
edellytykset siinä vaiheessa, kun tasavallan presidentti nimittää
valtioneuvoston perustuslain 58 §:n 3 momentin 1 kohdan mukaisesti
valtioneuvoston, mukaan lukien pääministerin. Tämä tapahtuu ns.
ennakollisessa listatarkastuksessa, jossa tarkastetaan tasavallan
presidentin esittelyyn tulevat asiakirjat.
Oikeuskirjallisuudessa
on katsottu, että ”ilmeisesti juuri oikeuskanslerin vastuulla on
sen arvi-ointi, täyttävätkö eduskunnan valitseman
pääministerin presidentin esittelyyn toimittaman mi-nisterilistan
henkilöt PeL 60.1 §:ssä säädetyt kelpoisuusehdot” (Saraviita:
Perustuslaki. Helsinki 2011, s. 518). Myös pääministerin osalta
kelpoisuusvaatimusten täyttyminen tulee oikeuskanslerin viime
kädessä arvioitavaksi tuossa vaiheessa. Lähtökohtana kuitenkin
on, että eduskunta perustuslain mukaisesti pääministeriä
valitessaan arvioi kelpoisuusehtojen täyttymisen pääministerin
osalta asianmukaisesti. Perustuslakivaliokunta on nyt perustuslain 61
§:n osalta todennut, että ”esityksen perusteluissa (HE 1/1998 vp,
s. 112/II) aivan oikein korostetaan, että presidentti toimisi
pääministerin muodollisena nimittäjänä ja olisi sidottu
nimittämään pääministeriksi eduskunnan 2 ja 3 momentissa
säädetyssä menettelyssä tähän tehtävään valitseman henkilön.
Presidentti ei perustelujen mukaan voisi kieltäytyä nimittämästä
eduskunnan valitsemaa pääministeriä” (PeVM 10/1998 vp, s. 21).
Oikeuskansleri
voi myös arvioida ministerin kelpoisuusehtojen täyttymistä
perustuslain 108 §:n 2 momentissa tarkoitetun lausuntopyynnön
johdosta.
Perustuslain
60 §:n perusteluissa on todettu, että ”lisäksi 1 momentissa
säädettäisiin nykyisen hallitusmuodon 36 §:n 2 momentin tavoin,
että ministerien tulee olla rehellisiksi ja taitaviksi tunnettuja
Suomen kansalaisia. Kysymyksessä on joustava ilmaus, joka on
kuitenkin ymmärrettävä muodolliseksi, tosin varsin väljäksi
kelpoisuusehdoksi ministerin tehtävään ja sellaisena otettava
asianmukaisesti huomioon pääministeriä valittaessa ja ministereitä
nimitettäessä” (HE 1/1998 vp, s. 111). Kysymyksessä on siis
oikeudellinen kriteeri, jonka täyttymättä jäämisen kynnys on
kuitenkin perustelujen valossa korkea. Oikeuskirjallisuudessa on
todettu, että tapauksia, joissa tasavallan presidentti olisi
esittelyvaiheessa kieltäytynyt nimittämästä ministeriä näihin
kriteereihin viitaten, ei tiettävästi ole (Saraviita: Perustuslaki.
Helsinki 2011, s. 517). Esimerkiksi aiempi rikostuomio ei ole ollut
este sille, että henkilö tulee nimitetyksi ministeriksi
(oikeuskanslerin vastaus dnro 350/1/2012, 22.11.2012).
Vanhempi
oikeuskanslerinsihteeri Laura Pyökäri
---------------------------------------------------------------------------------
Perustuslaki
60 §
Valtioneuvostoon
kuuluu pääministeri ja tarvittava määrä muita ministereitä.
Ministerien on oltava rehellisiksi ja taitaviksi
tunnettuja Suomen kansalaisia.
Antti
Rinne – taloussotkuja, painostamista ja kaksinaamaisuutta
Antti
Rinne – taloussotkuja, painostamista ja kaksinaamaisuutta
SDP:n
nykyinen puheenjohtaja Antti Rinne on mielenkiintoinen hahmo. Hän
esittää monesti julkisuudessa hellyttävää nallekarhua, mutta
totuus kulissien takana on toinen. Ilmeisesti media ei halua
kirjoittaa tai uskalla kirjoittaa suoraa totuutta. Käydäänpä läpi
niitä muutamia faktoja, joista käy selväksi, että hellyttävä
nallekarhu hän ei ainakaan ole. Ennemminkin viekas kettu?
Taloussotkut
Taloyhtiössä
isännöitsijänä – omat ja firman rahat sekaisin ja vuoden
tositteet kateissa
Antti
Rinne oli 1980- ja 1990 -lukujen taitteessa isännöitsijänä
taloyhtiössä, jossa itse asui. Taloyhtiön hallituksen mukaan Rinne
vahingoitti taloyhtiön taloutta, koska hoiti
taloyhtiön raha-asioita puutteellisesti, ei toimittanut tositteita
vuodelta 1991 ja maksoi omat puhelinlaskunsa taloyhtiön rahoilla.
(Helsingin sanomat 15.5.2014)
Suomen
kuvalehden tietojen mukaan hän joutui maksamaan vuosina 1995-1996
taloyhtiölle 25000 markan eli yli 4000 euron korvaukset.
AKT:n
lakimiehenä – kahteen kertaan laskutetut matkakorvaukset
Vuodesta
1987 vuoteen 1996 Antti
Rinne toimi
(muun muassa) AKT:n lakimiehenä. Hän joutui eroamaan tehtävästään,
koska oli
laskuttanut samoista matkoista kahteen kertaan. (Suomen
kuvalehti).
Tällaista
virhettä tuskin tapahtuu tuollaisen taustan omaavalle kaverille
vahingossa.
Ironista
kyllä, Antti Rinne on toiminut vuoden verran myös Suomen
valtiovarainministerinä.
Ahneus
ja kaksinaamaisuus
Veikkaus
vs VVO
Antti
Rinne nostaa mielellään metakkaa yritysjohtajien palkoista.
Esimerkiksi veikkauksen Veikkauksen toimitusjohtajan 32 000 euron
kuukausipalkkaa hän ihmetteli Ylen uutisissa 30.8.2016 todeten, että
“32 000 euron kuukausipalkka on tässä tilanteessa kohtuuton”
Oikeassa hän tuossa asiassa onkin, mutta lausunnon (ja Rinteen
itsensä) kaksinaamaisuutta kuvaa se, että samaan aikaan hän on
ollut itse päättämässä VVO:n toimitusjohtajan paljon suuremmasta
palkasta. Esimerkiksi vuonna 2013
VVO:n toimitusjohtajan palkat ja palkkiotolivat
648 325,04 euroa eli
noin 54 000 euroa kuukaudessa.
Rinne istui VVO:n hallituksessa vuodesta 2006 vuoteen 2013.
Ei
pidä unohtaa myöskään sitä, että istuessaan
VVO:n hallituksessa,
Rinne tienasi
pelkästään tästä toimesta
näiden
kahdeksan vuoden aikana yli
100 000 euroa.
Esimerkiksi vuonna 2013 VVO:n hallitus kokoontui 9 kertaa. Näistä
kokoksista Rinne tienasi 13 400 euroa. Jos tuo summa jaetaan yhtä
kokousta kohden, niin Rinne tienasi yhdestä
kokouksesta 1488,88 euroa.
Liekö niin, että ei se toimitusjohtajan palkkakaan silloin Rinnettä
harmita, kun on itsekin hunajapurkilla.
Vallanhimo
ja painostus
Levin
hissikaupat
Seuraava
tarina kuvastaa hyvin Antti Rinteen vallanhimoa ja vallan
väärinkäyttöä. Se myös paljastaa, kuinka hän suojelee
suhmuroivaa sisäpiiriään ja yrittää armotta upottaa ne, joista
hän ei pidä. Seuraava teksti on kopioitu suoraan Iltalehdestä,
koska sieltä löytyi perinpohjainen selvitys tapahtuneesta:
Levin
hissihankinnasta tuli erikoinen vyyhti – IL selvitti
taustat
Lauantai 02.05.2015 klo 16:24
Lauantai 02.05.2015 klo 16:24
Levillä
on puolitoista vuotta vellonut valtava kohu hissihankinnasta. Siihen
on vahvasti
sekaantunut myös SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne.
Kohun
keskiössä on ollut Jouni Palosaari, Levin rinteitä ja hissejä
hoitavan Oy Levi Ski Resort Ltd:n pitkäaikainen toimitusjohtaja.
Palosaari
on Levin kuuluisan ravintolayrittäjän Päivikki Palosaaren veli.
Jouni
Palosaaresta on tehty tutkintapyyntöjä, häntä on epäilty
vakavista rikoksista. Hänen sähköpostejaan on vuodettu
julkisuuteen, hänet on leimattu lahjuksen ottajaksi.
Iltalehti
selvitti monivaiheisen vyyhdin käänteitä. Tämän jutun tiedot
perustuvat mm. poliisin esitutkinta-aineistoon.
Julkisuudessa
on tähän asti kerrottu vain osa siitä, mitä Levillä on
tapahtunut.
Kohun
juoni
Levin
etelärinteille oli pitkään suunniteltu hankittavaksi uusi hissi.
Vuonna 2012 hanke nytkähti eteenpäin. Varteenotettavia hissien
toimittajia oli kaksi: itävaltalainen Doppelmayr ja italialainen
Leitner.
Koko jupakan juoni on ollut, että Oy Levi Ski Resortin toimitusjohtajaa Jouni Palosaarta on syytetty, että hän olisi kääntänyt tarjouskilpailua Doppelmayrin eduksi, eikä olisi ollut kiinnostunut Leitnerin tarjouksesta.
Koko jupakan juoni on ollut, että Oy Levi Ski Resortin toimitusjohtajaa Jouni Palosaarta on syytetty, että hän olisi kääntänyt tarjouskilpailua Doppelmayrin eduksi, eikä olisi ollut kiinnostunut Leitnerin tarjouksesta.
Palosaaren
on syytetty vuotaneen Leitnerin tietoja Doppelmayrille. Hänen on
väitetty salanneen Leitnerin alennustarjouksen yhtiön
hallitukselta. Antti Rinne vihjaili joulukuussa 2013 Yle Lapin
haastattelussa, että Palosaari olisi saattanut jopa ottaa lahjuksia.
Epäilyt
Palosaarta kohtaan johtivat ensin Palosaaren potkuihin
toimitusjohtajan paikalta – ne
antoi käytännössä Levi Ski Resortin silloinen hallituksen jäsen
Antti Rinne.
Lisäksi yhtiön pääomistajat, Levin Matkailukeskus Oy ja Kittilän
kunta, tekivät Palosaaresta tutkintapyynnöt poliisille.
Tarjouskilpailu
Iltalehden
selvityksen mukaan Palosaari pyysi Leitnerilta ensimmäisen kerran
tarjousta hisseistä elokuussa 2013. Samaisen syksyn aikana Palosaari
kyseli tarjouksen perään ja sellainen tulikin lokakuussa. Sitten
Palosaari pyysi Leitnerilta päivitetyn tarjouksen ja kävi
kirjeenvaihtoa siihen liittyen.Mikään
ei viittaa siihen, että Palosaari olisi ollut haluton saamaan kunnon
tarjousta Leitnerilta.
Maanantaina
28. lokakuuta 2013 Levi Ski Resortin hallitus kokoontui, tarkoitus
oli päättää hissien toimittajasta.
Edeltävänä
perjantaina Palosaari lähetti kaikille hallituksen jäsenille
Leitnerin ja Doppelmayrin senhetkiset tarjoukset. Leitnerin tarjous
oli noin 4,6 miljoonaa euroa ja kilpailija Doppelmayrin tarjous
hieman alle viisi miljoonaa euroa.
Kohun
alettua julkisuuteen vuodettiin Palosaaren Doppelmayrille lähettämä
sähköposti. Siinä Palosaari antoi ymmärtää, että tarjouksen
olisi parempi alkaa nelosella kuin viitosella. Poliisille tehdyssä
tutkintapyynnössä Palosaarta on syyllistetty siitä, että hän
antoi Doppelmayrille niin sanottua käsiohjausta, että hän pyysi
kalliimman tarjouksen tekijää alentamaan hintaansa.
Levi
Ski Resortin toimitusjohtajana Palosaarella
kuitenkin oli yhtiön hallituksen mandaatti neuvotella hissihankinnan
hinnoista ja muista ehdoista.
Doppelmayr
oli toimittanut Levin aiemmat hissit. Palosaari ja muut Levi Ski
Resort Oy:n asiantuntijat olivat sitä mieltä, että Doppelmayr
olisi parempi valinta uudenkin hissin toimittajaksi.
Palosaari
toimitti yhtiön hallitukselle teknisen selvityksensä tarjousten
eroista. Tämän arvion jälkeen hintaetua jäi Leitnerin eduksi enää
noin 200 000 euroa.
Yhtiön
hallituksen puheenjohtaja Lauri Kurula oli Palosaaren tavoin sitä
mieltä, että Doppelmayr tulisi valita.
He laskivat, että hintaero kääntyisi Doppelmayrin eduksi, koska
Levillä oli jo ennestään käytössä Doppelmayrin laitteet ja
henkilöstö oli koulutettu niiden huoltamiseen. He päättivät
esittää hallituksen kokoukselle Doppelmayrin valintaa.
Kokous
Ennen
kokousta hallituksen puheenjohtajan Kurulan puheille tuli hallituksen
jäsen, Levin Matkailukeskus Oy:n toimitusjohtaja Ari Aspia.
Levin Matkailukeskus Oy on Levi Ski Resortin toinen suuri omistaja, Kittilän kunta on pääomistaja. Levin Matkailukeskus Oy:n suurin omistaja puolestaan on ammattiliitto Pro.
Levin Matkailukeskus Oy on Levi Ski Resortin toinen suuri omistaja, Kittilän kunta on pääomistaja. Levin Matkailukeskus Oy:n suurin omistaja puolestaan on ammattiliitto Pro.
Siksi
myös Pron silloinen puheenjohtaja Antti Rinne oli Levi Ski Resortin
hallituksessa. Tässä kyseisessä kokouksessa Rinne ei ollut
paikalla.
Aspia
ilmoitti Kurulalle, että hän on itse käynyt neuvotteluja Leitnerin
kanssa. Leitnerin edustajat olivat tulossa Leville.
Aspialla
ei ollut Levi Ski Resortin hallituksen mandaattia käydä
neuvotteluja hissivalmistajien kanssa.
Hän itse viestitti Leitnerille, että motiivi neuvotella oli se,
että Palosaari ajoi hissipäätöstä Doppelmayrin hyväksi.
Yhtiön
hallituksen kokouksessa hissien hankintapäätös päätettiin jättää
pöydälle, koska valmistaja Leitner oli tulossa neuvottelemaan
tarjouksestaan Leville. Doppelmayria ei Leville kutsuttu.
Tähän
päivään liittyy keskeinen Palosaareen kohdistettu syytös.
Poliisille tehdyissä tutkintapyynnöissä väitetään, että
Palosaari olisi tahallisesti jättänyt esittelemättä yhtiön
hallitukselle Leitnerilta tulleen hinnanalennuksen.
Kokouspäivän
aamuna Palosaaren sähköpostiin oli tullut Leitnerilta viesti. Sen
sisältö oli, että mikäli hanke etenisi Leitnerin kanssa, olisi
mahdollista keskustella kymmenen prosentin hinnanalennuksesta.
Kyseessä ei ollut hinnanalennus, vaan optio keskustella
mahdollisesta sellaisesta, kunhan Leitnerin edustajat tulisivat
Leville.
Leitner
Se,
mitä ei ole julkisuudessa kerrottu, on Pron omistaman Levin
Matkailukeskus Oy:n toimitusjohtajan Ari Aspian rooli.
Iltalehden tietojen mukaan Levi Ski Resortin hallituksessa jäsenenä istunut Aspia oli jo syyskuussa 2013 ottanut yhteyttä Leitneriin ja patistanut sitä toimittamaan tietoja tarjouskilpailuun.
Iltalehden tietojen mukaan Levi Ski Resortin hallituksessa jäsenenä istunut Aspia oli jo syyskuussa 2013 ottanut yhteyttä Leitneriin ja patistanut sitä toimittamaan tietoja tarjouskilpailuun.
Tapauksen
asiakirjoista ilmenee, että kun Jouni Palosaari 25. lokakuuta
toimitti tarjouspyynnöt ja teknisen selvityksensä Levi Ski Resortin
hallituksen jäsenille, Aspia otti taas yhteyttä Leitneriin. Aspia
pyysi Leitneriä lähettämään vielä nopeasti lisätarjouksen
ennen Levi Ski Resortin hallituksen kokousta.
Leitnerin
viesti saapuikin kokouspäivän aamuna. Käytännössä tilanne siis
kokouspäivänä oli, että Aspia oli pyytänyt Leitnerilta uutta
tarjousta, josta puhuttiin hallituksen kokouksessa. Myöhemmin
Palosaarelle ryhdyttiin vaatimaan rangaistusta siitä, että hän
olisi pimittänyt tuon tarjouksen tuossa samaisessa kokouksessa.
Tuon
28. lokakuuta pidetyn kokouksen jälkeen tapahtumat alkoivat vyöryä
Leitnerin eduksi.
12.
marraskuuta Leitnerin myyntijohtaja Dominic Bosio lensi Rovaniemelle.
Aspia ja Antti Rinne noukkivat miehen lentokentältä ja ajoivat
yhdessä Leville.
Levillä
neuvoteltiin hissihankinnasta, paikalla oli myös Palosaari. Esiin
nousi myös Leitnerin kilpailijan nimi Doppelmayr. Paikalla olleiden
mukaan Antti Rinne tuhahti siihen, että ”me hoidamme
Doppelmayrin”.
Bosion
lähdettyä Aspia informoi Leitnerin Suomen edustajaa, että jos
hinta vaan on kohdallaan, niin Leitner tullaan valitsemaan hissien
toimittajaksi.
Myös
Doppelmayrin johtoa saapui Suomeen ja Leville. Heitä Levi Ski
Resortin hallituksen jäsenet eivät halunneet enää edes tavata.
Doppelmayrilta ei haluttu uutta tarjousta.
Kunta
mukaan
Marraskuun
5. päivänä Levi Ski Resortin hallituksen puheenjohtaja Lauri
Kurula marssi yhtiön pääomistajan, Kittilän kunnanjohtaja Anna
Mäkelän puheille. Hän kertoi Mäkelälle, että Levin
hissihankinnassa on ongelmia.
Marraskuun
12. päivänä Kurula tuli taas, tällä kertaa mukana olivat myös
Ari Aspia ja Antti Rinne. Herrat kertoilivat Mäkelälle Palosaaren
toiminnasta ja ilmoittivat, että Palosaari tullaan siirtämään
pois toimitusjohtajan tehtävistä.
Joulukuun
5. päivä Kittilän kunta teki kunnanjohtaja Mäkelän päätöksellä
tutkintapyynnön poliisille Palosaaren toimista. Myöhemmin myös
Levin Matkailukeskus Oy ja Levi Ski Resort tekivät samansisältöiset
tutkintapyynnöt.
Mäkelä
ei kysynyt tutkintapyynnölleen lupaa Kittilän kunnanhallitukselta.
Tämä
oli keskeisiä syitä, kun Kittilän kunnanvaltuusto myöhemmin,
marraskuussa 2014, erotti Mäkelän. Erottamisvyyhti on
hallinto-oikeuden käsiteltävänä, Mäkelä pitää potkujaan
laittomina.
Antti
Rinne on myöhemmin kommentoinut julkisuudessa, että hän pitää
Mäkelän potkuja törkeinä. Hissihankintaan
liittyvästä esitutkinta- ja muusta materiaalista voi päätellä,
että käytännössä Rinne kumppaneineen johdatteli Mäkelän
tekemään tutkintapyynnön aika heppoisin perustein.
Samaa
mieltä oli Peräpohjolan poliisi ja Lapin syyttäjänvirasto.
Huhtikuussa 2014 syyttäjä päättää lopettaa Palosaaren toimien
tutkimisen.
Tutkinta
kuitenkin avattiin uudelleen Ari Aspian valtakunnansyyttäjänvirastoon
tekemän pyynnön pohjalta. Keskusrikospoliisin tutkinta on kesken.
Potkujen
aika
Mutta
palataanpa vielä ajassa taaksepäin ja Levin maailmancup
-viikonloppuun marraskuussa 2013.
Sunnuntaiksi 17. marraskuuta kello 18 oli sovittu pidettäväksi Levi Ski Resortin hallituksen kokous.
Sunnuntaiksi 17. marraskuuta kello 18 oli sovittu pidettäväksi Levi Ski Resortin hallituksen kokous.
Hallituksen
jäsen Antti Rinne pyysi kahta tuntia ennen kokousta yhtiön
toimitusjohtajan Jouni Palosaaren hotellihuoneeseensa. Paikalla
olivat Rinteen lisäksi hallituksen puheenjohtaja Kurula ja
hallituksen jäsen Markku Mäkitalo.
Rinne
kertoi asian tylysti Palosaarelle: joko sanot itsesi irti, sinut
irtisanotaan tai otat vastaan Levin etelärinteen projektipäällikön
tehtävän.
Palosaari
kysyi: ”Eikö ole muita vaihtoehtoja kuin nyt esitetyt?”. Rinteen
väitetään vastanneen, että ei ole, muuten lähtee rikosilmoitus.
Antti
Rinne on itse kertonut poliisitutkinnassa, että tuon
hotellihuone-episodin tarkoitus oli kertoa Palosaarelle, mitä mieltä
omistajat olivat Palosaaren asemasta.
Juridisesti
Rinteen antamat potkut ovat mielenkiintoinen kysymys.
Levi
Ski Resortin hallituksen kokous oli tuona samana iltapäivänä vasta
kaksi tuntia myöhemmin, ei siis ollut olemassa yhtiön hallituksen
päätöstä potkuista. Epäselväksi on jäänyt myös, oliko
Rinteellä minkäänlaista valtuutusta puhua suurimman omistajan eli
Kittilän kunnan suulla.
Loppunäytös
Levin
hissihankinnan kaikkia käänteitä on mahdotonta mahduttaa tähän
kirjoitukseen.
Tällä hetkellä tilanne on se, että Jouni Palosaari on palautettu tehtäviinsä Levi Ski Resortin toimitusjohtajaksi. Ammattiliitto Pron omistaman Levin Matkailukeskus Oy:n edustajat on heitetty ulos yhtiön hallituksesta.
Tällä hetkellä tilanne on se, että Jouni Palosaari on palautettu tehtäviinsä Levi Ski Resortin toimitusjohtajaksi. Ammattiliitto Pron omistaman Levin Matkailukeskus Oy:n edustajat on heitetty ulos yhtiön hallituksesta.
Keskusrikospoliisi
tutkii laajaa kokonaisuutta ja useita asiasta tehtyjä
tutkintapyyntöjä, myös alkuperäisiä Palosaareen kohdistuneita.
Palosaari
itse teki keskusrikospoliisille tutkintapyynnön lokakuussa 2014.
Siinä
hän pyytää poliisia tutkimaan, ovatko yksittäiset Levi Ski
Resortin hallituksen jäsenet syyllistyneet rikoksiin antamalla
luottamuksellisia tietoja Leitnerille.
Hän
pyytää selvitettävän, ovatko Levin Matkailukeskus Oy ja Kittilän
kunta toimineet lainvastaisesti tehdessään hänestä
rikosilmoitukset.
Palosaari
haluaa vielä poliisin selvittävän, onko Antti Rinteen
hotellihuoneessa 17. marraskuuta 2013 tapahtunut törkeä petos tai
muu rikos.
Levin
hissihankinnan jälkiselvittely tulee jatkumaan vielä pitkään.
Antti
Rinne ei halunnut kommentoida asiaa tässä vaiheessa. Ari Aspia ei
vastannut Iltalehden haastattelupyyntöihin. Jouni Palosaari ei
kommentoi asiaa tässä vaiheessa.
JUHA
RISTAMÄKIjuha.ristamaki@ilmedia.fi
Hovioikeus
kovensi Antti Rinteen tuomiota – joutuu korvaamaan 6 000 euron
oikeudenkäyntikulut
Oliko
eduskunta tietoinen näistä asioista nimittäessään Antti Rinteen
hallitustunnistelijaksi?
Maksoiko Antti Rinne itse Helsingin
hovioikeuden hanelle määrämät 6000 euron ooikeudenkäyntikulut vai maksattiko
Antti Rinne sakot ammattiliiton rahoista?
Erkki Aho
Kotimaan uutiset
Paavo Väyryseltä taas uusi veto:
Harkitsee pyrkivänsä keskustan puheenjohtajaksi kesällä 2020 –
kommentoi puolueen hallitushaluja: "Se kuulostaa poliittiselta
itsemurhalta"
Erkin kommentti: Eilisessä
blogissani arvailin Paavo Väyrysen toiminnan tarkoitusta. Osuin
oikeaan. Olen Paavo Väyrysen kanssa samaa mieltä Keskustan
hallitushaluista,mutta sillä erotuksella, että hallitukseen ei
kannata mennä ilman perussuomalaisia.
Perussuomalaisten kansanedustaja
avautuu 200 000 euron ulosottoveloistaan: ”Tuon tämän tilanteen
järjettömyyden esiin”
Yrittäjän "oikeusturva"
Suomessa - Liisa Mariapori valottaa
VELALLISTEN TUKI RY:N TARKENNETTU
13.5.2019 ESITYS HALLITUKSELLE
Maailmalla tapahtuu
15 suurinta rahtilaivaa tuottaa yhtä
paljon typpi- ja rikkipäästöjä kuin kaikki maailman autot
yhteensä
Youtube
ELÄKELÄISTEN AHDINGOSTA - Liisa
Mariapori & Hilkka Laikko keskustevat
Kansanedustajienkin työviikosta
eduskunnassa tehtävä viisipäiväinen!
Perussuomalaiset ja eurovaalit (Nyt on
näytön paikka!)
Mielipiteet
Vaalituloksesta
odotetaan historiallista, sillä kaikki puolueet ovat jäämässä
alle 20 prosentin kannatuksen. Tulos johtaa niin heikkoon
hallitukseen, että sen elonpäivät eivät kauan kestä. Sauli
Niinistö saa vielä hajottaa valittavan eduskunnan, ja edessä
häämöttää ennenaikaiset vaalit, ennustaa Setä Arkadia alias
Timo Haapala.
Erkin
kommentti: Timo
Haapala on oikeassa. Antti Rinteen hallitus suunnitellussa
kokoonpanossa on liian heikko hallitsemaan Suomea. Lisäksi se
merkitsee keskustalle poliittista itsemurhaa. Jos hallitus kaatuu
parin vuoden kuluessa niin keskustalle se on poliittinen katastrofi.
Jos taas hallituspohjaa lavennetaan perussuomalaisilla ja tehdään
laajennetun pohjan vaatima hallitusohjelma niin silloin hallitus
kestää koko vaalikauden.
Liikunta ja terveys
Verenpaine
146 / 98, pulssi 68 , Paino 103.0 kg. Jumppa 0 /2760 min, kuntosali
130/ 2790 min, kävely 0/336 km , uinti 0/9700 m, pyöräily 5/473 km
Kysymys on vaikea eikä vähiten siksi, että julkisuudessa po. henkilöön kohdistuneet väitteet eivät ole ilmeisesti olleet perättömiä. Tuntien maan tavan asioissa, joissa riittävän korkeassa asemassa oleva viranomainen tai siihen verrattava henkilö olisi syyllistynyt moitittavaan tai jopa rikolliseen tekoon, sanktiot ovat äärimmäisen harvinaisia.
VastaaPoista