Tavallisesti asiakas
osallistuu palveluun liittyvään työhön. Tämä voi tapahtua
monella tavalla. Osallistuminen on tietysti välttämätöntä ja
itsestään selvää niissä tapauksissa, joissa asikakkan läsnäolo
on palvelun tuottamisen edellytyksenä. Jos haluaa leikkauttaa
hiuksensa, on itse mentävä parturiin, ja lääkärissä käyntiin
on osallistuttava. Siksi kaikessa palvelutoiminnassa on tärkeää
miettiä, miten saada asiakas tuottavaksi ja vaikuttamaan
mahdollisimman tehokkaasti toimintaan. Asiakkaan osallistumisella
pyritään parantamaan palvelun laatua ja mahdollisuuksien mukaan
vähentämään sekä asiakkaan että yrityksen kuluja.
Asiakas voi ottaa
aktiivisesti osaa jopa palvelun tuotanton. Olemme tottuneet
lounasruokaloissa itsepalveluun, noutamaan itse ruokamme ja
raivaamaan likaiset astiat. Kaupassa olemme tottuneet itse keräämään
valitsemamme tavarat ja pakkamaan ne kasseihin. Osallistumme
aktiivisesti monen palvelun tuottamiseen.
Jos emme ole itse
käyttäneet kyseisiä palveluja, uskomme kernaammin ystäviä ja
liiketuttavia kuin sitä, mitä yritys kertoo itsestään
suhdetoiminnassaan ja mainonnassaan. Asiakkaat ovat siten yrityksen
aktiivisia markkinoijia. Joka kerta kun kohdataan asiakas ja
toivottavasti onnistutaan tyydyttämään hänet, tapahtuu siis
jotain muutakin. On hankittu markkinoija omalle yritykselle. Jos sen
sijaan asiakas pettyy odotuksissaan, hänen huonot käsityksensä
kenties tuottavat vahinkoa.
Palvelua ei voida valvoa,
koska epäonnistunut palvelu ei ole uusittavissa,
Laadunvalvontarkkailussa onkin osittain kysymys siitä, että
suoritteista saadaan konkreettista palautetta. Näin saadaan tietoa,
jonka perusteella voidaan kehittää palvelua. Asiakkailla on tässä
hyvin tärkeä osa. He voivat kaikkein helpoimmin arvioida, onko
palvelu oikeanlaatuista vai ei.
Joillakin aloilla kuten
ravintoloissa, saadaan usein nopeasti palautetta, ainakin jos palvelu
on hyvin huonoa. Jos asiakkaita voidaan käyttää myös taitavammin
palvelun valvojina, Siivosuyritys, joka siirtyy yösiivouksesta
päiväsiivoukseen, käyttää työn laadun valvontaan
asiakasyritysten henkilökunaa, Vaikkei yrityksen henkilökuntaa ole
muodollisesti nimetty valvojiksi ja vaikka se ei ehkä suoraan
huomauta epätyydyttävistä asioista, on kuitenkin luotu kontrollina
toimiva sosiaalinen järjestelmä.
Tiedämme kaikki miten
tärkeää on saada kiitosta ja kannustusta, kun on tehnyt jotain
hyvin. Tiedämme, miten tärkeitä esimiehet ovat tässä suhteessa
ja miten äärettömän suuri merkitys työntekijöiden
motivoimisella on yrityksen menestymiselle.
Ehkä ammattitaitoinen
työntekijä sittenkin arvostaa eniten asiakkaalta tulevaa kiitosta.
Teeme työtä asiakkaiden hyväksi, ja asiakkaalta saatu selkeä ja
myönteinen palaute on arvokas. Onkin tärkeää aktiivisesti hankkia
asiakkailta palautetta ja käyttää sitä työmotivaation ja
virikkeiden lisäämiseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti