Oikeuskanslerinvirasto,
oikeusministeri ja sisäministeri, valtakunnansyyttäjä,
keskusrikospoliisi
Pyydän
oikeuskansleria käsittelemään asian kiireellisenä ja
valtikunnansyyttäjän tutkimaan asian keskusrikospoliisin kanssa
kiireellisesti. Käräjätuomari Jyrki Määtän törkeä toiminta on
estettävä välittömästi eli HETI ennenkuin hän ehtii tekemään väärää päätöstä..
Kantelu ja rikosutkintapyyntö käräjätuomari Jyrki Määtän toiminnasta
Käräjätuomari
Jyrki Määttä on tehnyt 22.9.2020 päätöksen käräjätuomarin
esteellisyydestä asiassa R2020/2753. Hän on itse ratkaisut oman
esteellisyytensä päättäessään, että esteellisyysväite
hylätään selvästi perusteettomana.
Käräjätuomarin
päätös asiassa on varmasti väärä, koska 3 oikeudenistunnossa
läsnäollutta henkilöä, Alpo Ylitalo Kokkolasta, Olli Puolitaivat
Jäälistä ja Pentti Kettunen Suomussalmelta olivat kuuntelemassa
oikeudenistuntoa ja he ovat kirjallisesti todistaneet, että
käräjätuomari Jyrki Määttä esti minua Erkki Ahoa
kuulustelemasta vastapuolen todistaajaa Kalervo Savolaista. Menettely
on Euroopan Ihmisoikeussopimusten vastainen menettely ja täyttää
ihmisoikeusrikoksen tunnusmerkistön.
Vastine
Raahen käräjäoikeuden tuomarin Jyrki
Määtän lausumaan
asiassa diaarinumero R2009/900.
En
ole saanut kuulustella vastapuolen todistajaa Kalervo Savolaista.
Asian
voi tarkistaa kuulustelunauhoista Savolainen 3 ja 4.
Nämä
kuulustelunauhat ovat Rovaniemen hovioikeudessa. Olen tarkistanut
asian soittamalla eilen Rovaniemen hovioikeuteen. Saamani tiedon
mukaan Rovaniemen hovioikeus lähettää kuulustelunauhat Korkeimpaan
oikeuteen ainoastaan Korkeimman oikeuden pyynnöstä. Pyydän,
että Korkein oikeus pyytää Rovaniemen hovioikeudelta nämä
kuulustelunauhat, joista käy kiistattomasti selville se, että
käräjätuomari Jyrki Määttä esti minua Erkki Aho kuulustelemasta
Mikko Kovalaisen todistajaa Kalervo Savolaista.
Nauhalta
voidaan tarkistaa myös se, että Kovalainen auttaa Kalervo
Savolaista, kun tämä ehkä vanhuuden heikentämänä ei muistanut
mitä hänen pitää sanoa puhelinkuulustelussa. Kovalainen sanoo
Savolaiselle kuulustelussa: voinko
auttaa?
(kyseinen lainaus on blogikirjoituksessani)
Koska
minä olen kiistattomasti osoittanut, että kaikki minua koskevat
saatavat ovat olleet ja ovat edelleenkin rikoksilla aikaansaatuja ja
siten perintäkelvottomia, niin käräjäoikeudella on oikeus
keskeyttää ulosotto oikeuskäsittelyn ajaksi. Koska käräjätuomari
ei keskeytä ulosttoa niin hänellä selkeä taovite estää oikeuden
saaminen minulta ja todistusaineiston esittäminen oikeudessa. Hänen
selkeä tavoite on tehtä väärä kansliapäätös suojellakseen
rikollisesti toimivia. Tuomarin puollueellisuus ja esteellisyys on
kiistaton kuten jäljenpänä selostetusta selviää. Minä en ole
niin tyhmä kuin käräjätuomari Jyrki Määttää yrittää
esittää. En ole vaatinut väärien tuomioiden purkamista vaan olen
pyytänyt oikeudenmukaisessa oikeudenkäynnissä asian todistamista
eli kaikkien ulosotossa olevien ja olleiden saatavien rikollista
syntytapaa ja sitä, että rikoksilla aikaansaadut saatavat ovat
perintäkelvottomia. Asian todistaminen tapahtuu siten, että
osoitetaan poliisien ja muiden valtion viranomaisten rikollinen
toiminta asiassa. Kysymys on siitä, että poliisi ei tutki asioita
ja juuri siksi olen joutunut haastamaan poliisin oikeuteen poliisin esitutkintalain,
poliisilain, perustuslain ja ihmisoikeussopimusten vastaisesta
toiminnasta ja saan todistaa poliisin rikolliseksi epäiltävän
toiminnan. Oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin jälkeen minulla on
mahdollisuus saada Suomen valtiolta vahingonkorvaukset Suomen
valtiolta valtavista taloudellista vahingoista ja hirvittävistä
henkisistä kärsimykistä, joita myös käräjätuomari Jyrki Määttä
on ollut aikaansaamassa. Lisäksi oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin jälkeen korkein oikeus voi purkaa kaikki minua ja yritystoimintaani koskevat alioikeuksien väärät päätökset.
Minä
olen pyytänyt käräjätuomari lähettämään valokuvan aineistosta
jonka pohjalta käräjäoikeus tekee päätöksen asiassa.
Käräjätuomari ei ole lähettänyt valokuvaa tästä aineistosta.
Tämä
aineisto on Oulun käräjäoikeuden käytossä asian käsittelyssä
Tyytymättömyyden
ilmaisu Ylivieska-Raahen käräjäoikeuden käräjäoikeuden
esteellisyyttä koskeva osaratkaisuun
http://oikeuslaitosjapoliisi.blogspot.com/2016/02/tyytymattomyyden-ilmaisu-ylivieska.html
Tämä
aineisto sisältää myös neljä kirjaa ja kopion salaiseksi
julistetusta SSP-sopimuksesta. Nämä neljä kirjaa ovat A-P.
Pietilän Pankkikrisin Peitellyt paperit Seppo Konttisen Salainen
pankkituki ja Laman ja Rahan pelurit sekä Olet Maamme Armahin
Suomenmaa.
Olen
halunnut todistaa, että PR-talojen konkurssivyyhti on jatkoa
valtiopetokselle, mikä ei vanhene koskaan.
Seuraavat
asiakirjat paljastavat valtiopetoksen
salaiseksi
julistettu ns. Koiviston konklaavin asiakirjat 6.5.1992
salaiseksi
julistettu SSP-sopimus 22.10.1992
25
vuodeksi salaiseksi julistettu Aktiv Hansa-kaupan asiakirjat
31.03.2000
Suomussalmella
ei tutkita törkeitä virkarikoksia
http://oikeuslaitosjapoliisi.blogspot.com/2008/12/suomussalmella-ei-tutkita-trkeit.html
Varatuomari
väärensi nimet avoimiin asianajovaltakirjoihin
http://oikeuslaitosjapoliisi.blogspot.com/2008/12/varatuomari-vrensi-nimet-avoimiin.html
Erikoiset
kalakaupat
http://oikeuslaitosjapoliisi.blogspot.com/2008/12/erikoiset-kalakaupat.html
Erikoinen
rikostutkinta
Sain
Kalajoen poliisilta Harri
Rahkolalta kutsun
kuulusteluihin. Minä ilmoitin jo etukäteen, että Kalajoen poliisi
Harri
Rahkola on
esteellinen tutkimaan asiaa samoin kuin Ylivieskan poliisi Raimo
Ollila on
esteellinen olemaan tutkinnanjohtajana. Vastalauseisiini ei ylemmän
poliisijohdon taholta reagoitu asiallisesti, vaan minulle
ilmoitettiin, että Oulun lääninhallituksen poliisiosaston mukaan
ko. poliisit voivat toimia tutkijana ja tutkinnanjohtajana.
Harri
Rahkolan esteellisyyden katsoin johtuvan siitä, että hän jätti
tutkimatta Kalajoen kunnan minuun kohdistaman syrjinnän. Kun
tiedustelin häneltä tutkinnan pitkittymistä, niin hän vastasi,
että tutkintapyyntö on alimmaisena hänen työpöytänsä alimmassa
laatikossa. Hän ei koskaan ryhtynyt tutkimaan asiaa eikä myöskään
tehnyt asiassa tutkimatta jättämispäätöstä.
Raimo
Ollillan esteellisyys johtui siitä, että hän oli jättänyt
PR-talojen konkurssivyyhden asiat tutkimatta. Josta minulla on
kiistattomat näytöt siitä, että olen oikeassa.
Perusteet
sille, että olen oikeassa ja että on syytä epäillä, että Suomen
valtion viranomaiset toimivat rikollisesti
http://kalajokinen.blogspot.com/2020/08/la-01082020-perusteet-sille-etta-olen.html
Lisää
todistusaineistoa
http://kalajokinen.blogspot.com/2020/09/la-12092020-lisaa-todistusainestoa.html
Kun
menin Kalajoen poliisiasemalle poliisi Harri
Rahkolan kuulusteluun,
niin Rahkola sanoi minulle ensimmäiseksi: "Taas
kunnianloukkaus". Kuulustelu oli „niin sisältä, syvältä ja
pimiästä“ kuin olla voi. Havaitsin kuitenkin kuulustelujen
kuluessa mikä on kupletin juoni. Tavoitteena oli saada kansliapäätös
ilman oikeudenkäyntiä. Siksi tutkinta tehtiin mahdollisimman
huonosti.
Minun
todistusaineistoa ei otettu vastaan. Pistooli oli kuulustelussa
poliisi Harri Rahkolalla näyttävästi esillä koko ajan. Hän
uhkaili minua pidättämisellä jos en allekirjoita hänen
laatimaansa kuulustelukertomusta. Kesken kuulustelun kuulustelutilaan
saapui umpikännissä oleva syyttäjä Sulo Heiskari. Poliisi Rahkola
ohjasi syyttäjä Heiskarin pois kuulustelutilasta. Heti huomasin,
että Heiskari halusi varmistaa, että kuulustelu menee suunnitelmien
mukaan eli Erkki Aho ei saa esittää todistusaineistoja. Poliisi
Harri Rahkola otti minulta kuulusteluissa sormenjäljet ja valokuvasi
minut edestä ja sivulta. Kuulustelu ei täyttänyt
alkeellisimpiakaan kuulustelun vaatimuksia.
Minulle
oli järkyttävä kokemus poliisi Harri Rahkolan käyttäytyminen.
Poliisi oli minulle henkilökohtainen tuttu ja jopa ystävä. Harri
Rahkola oli Kalajoen Junkkareiden painonnostojaoston puheenjohtaja.
Minulla oli tuolloin oma yritys Suomen suosituimmalla leirintäaluella
Kalajoen Hiekkasärkkien leirintäalueella. Kalajoen Junkkarein
painonnostojaoston miehet olivat minun yrityksessäni juhannuksena
valvomassa järjestystä. Sovimme silloin Harri Rahkolan asiasta ja
maksoin painnonnostojaostolle hyvän korvauksen. Niin hyvän, että
sillä turvattiin Kalajoen painonnoston taloudelliset edellytykset
toimia ja saavuttaa menestystä. Olin todella järkyttynyt poliisi
Harri Rahkolan toiminnasta kuulusteluissa. Todennäköisesti hän joutui toimimaan
syyttäjä Sulo Heiskarin ja tutkinnanjohtaja Raimo Ollilan ohjeiden
mukaan. Heidän piti peitellä omia rikoksiaan ja saada todistettua
minut Erkki Aho rikolliseksi varatuomari Mikko Kovalaisen asiassa. Siksi mitään
todistusaineistoa ei otettu poliisin eikä syyttäjän toimesta
vastaan. Lisäski käräjäoikeudessakaan ei otettu mitään
todistusaineistoa vastaan käräjätuomari Jyrki Määtän toimesta.
Kaiken lisäksi käräjätuomari Jyrki Määttä esti minua
kuulustelemasta vastapuolen todistajaa Kalervo Savolaista
ihmisoikeussopimusten vastaisella menettelyllään. Tämän voi
todistaa kolme paikalla ollutta todistaajaa Alpo Ylitalo Kokkolasta,
Olli Puolitaivat Jäälistä ja Pentti Kettunen Suomussalmelta.
Lisäksi käräjätuomari Jyrki Määttä , syyttäjä Esa Mustonen
sekä varatuomari Mikko Kovalainen antoivat väärän lausuman
Rovaniemen hovioikeudelle. Käräjäoikeuden kuulustelunauhat
todistavat käräjätuomari Jyrki Määtän toiminnnan. Kalervo Savolainen oli jo n. 85 -vuotias mies ja puhelinkulustelussa ei meinannut muistaa mitä hänen pitää sanoa, niin varatuomari Kovalainen sanoi Savolaiselle, että "voinko auttaa?" Oikeudenkäynti oli oikeudenkäynnin irvikuva, mutta sen päätöksillä saatiin Erkki Aho elinkautinen väärä ulosotto aikaan. Syyttömästä tehtiin syyllinen ja syyllinen sai korvaukset rikollisesta toiminnastaan.
Kuulustelujen
jälkeen protestoin voimakkaasti kuulusteluja ja niiden tasoa. Esitin
selkeät vaatimukset tutkijan ja tutkinnanjohtajan vaihtamiseksi.
Mitään ei kuitenkaan tapahtunut. Sain loppulausunnon tekemistä
varten Mikko Kovalaisen kuulustelukertomuksen. Huomasin, ettei
rikoksia halutakaan tutkia ja selvittää. Mikko Kovalaisen
kuulustelukertomuksesta minulle jäi tällainen mielikuva: "Hei
Mikko, mitä sulle kuuluu?"
Loppulausunnossani
vaadin, että KRP tutkii käsialanäytteet ja edelleen esitin
väitteen tutkijan ja tutkinnanjohtajan esteellisyydestä. Syyttäjä
määräsi asiassa uudet kuulustelut. Tällä kertaa valmiit
kysymykset olivat jo asiaan liittyviä. Edelleenkin tutkijana ja
kuulustelijana asiassani oli vastalauseistani huolimatta Harri
Rahkola.
Jätin edelleen kuulustelupöytäkirjaan maininnan kuulustelijan
esteellisyydestä. Kuulustelujen jälkeen Harri
Rahkola halusi
osoittaa, että virkamerkki korvaa ammattitaidon. Hän otti minulta
sormien ja kämmenten jäljet ja otti runsaasti valokuvia minusta
ikäänkuin suurrikollisesta. Ehkä hän nautti tällaisesta
toiminnasta, vaikka esittikin epäilyksensä joutumisesta
eläkkeelle.
Tutkinnanjohtaja
Raimo
Ollila oli
pyytänyt Suomussalmen asiassa lausunnon Suomussalmen poliisilta
Pekka
Piipolta,
joka on Harri Rahkolan kurssikaveri. Ylikonstaapeli Pekka Piippo oli
tehnyt asiassa 11.1.2008 tutkimattajättämispäätöksen
6740/S/10291/03. Kun sain tuon päätöksen Paavo H:lta
(asianomainen), niin tein asiasta rikostutkintapyynnön.
Syyte
kevyellä pohjalla
http://oikeuslaitosjapoliisi.blogspot.com/2008/12/syyte-kevyell-pohjalla.html
Puolustukseni
Raahen käräjäoikeudessa 2.9.2008
http://oikeuslaitosjapoliisi.blogspot.com/2008/12/puolustukseni-raahen-krjoikeudessa.html
Todistusaineistoni
Raahen käräjäoikeudessa 2.9.2008
http://oikeuslaitosjapoliisi.blogspot.com/2008/12/todistusaineistoni-raahen-krjoikeudessa.html
Mikko
Kovalaisen asia Raahen käräjäoikeudessa 2.9.2008
http://oikeuslaitosjapoliisi.blogspot.com/2008/12/mikko-kovalaisen-asia-raahen.html
Ahojahti
jatkui Raahen käräjäoikeudessa
http://oikeuslaitosjapoliisi.blogspot.com/2008/12/ahojahti-jatkui-raahen-krjoikeudessa.html
Hanurista
tempaistu Raahen käräjäoikeuden päätös
http://oikeuslaitosjapoliisi.blogspot.com/2008/12/hanurista-tempaistu-raahen-krjoikeuden.html
Jumalisjärven
Lohi ay ja Emajoen Lohi Oy – nimismies Vesa Juntunen ja varatuomari
Mikko Kovalainen
http://oikeuslaitosjapoliisi.blogspot.com/2012/08/jumalisjoen-lohi-ay-ja-emajoen-lohi-oy.html
Myöhemmin
on selvinnyt, että Vesa Juntunen on vienyt rahoja Turkin Alanyaan
jossa hänellä on liiketoimintaa. Hänen tyttärensä on mukana
näissä liiketoimissa. Klepatra Houses yhtiössä.
Tuomarin
esteellisyys
Tuomarin
esteellisyydestä säädetään oikeudenkäymiskaaressa. Siinä
esitetyt esteellisyystilanteet on oikeuskirjallisuudessa jaoteltu
seuraavasti: 1) osallisuus- eli intressijäävi, 2) yhteisöjäävi,
3) erityinen suhde asianosaiseen, 4) oikeusaste-esteellisyys ja
ennakkoasenne ja 5) muu esteellisyysperuste.
Osallisuus-
eli intressijääviys on
käsillä tilanteissa, joissa tuomari tai hänen läheisensä on
riita-asiassa asianosaisena, asianosaisen edustajana, avustajana tai
asiamiehenä, todistajana tai asiantuntijana. Tuomarin läheisillä
tarkoitetaan tuomarin perhepiiriin kuuluvia henkilöitä (avio- tai
avopuoliso, rekisteröidyn parisuhteen osapuolet, lapset,
lastenlapset, vanhemmat, sisarukset, isovanhemmat, muu erityisen
läheinen henkilö sekä kunkin läheisen puoliso), tuomarin tiettyjä
kaukaisempia sukulaisia (vanhempien sisarukset, heidän puolisonsa,
tuomarin sisarusten lapset ja tuomarin entinen puoliso) ja tiettyjä
puolison sukulaisia (puolison lapset, lapsenlapset, sisarukset,
vanhemmat, isovanhemmat ja kaikkien näiden puolisot sekä tuomarin
puolison sisarusten lapset). Myös ns. puolisukulaisten katsotaan
olevan tuomarin läheisiä.
Osallisuus- tai intressijääviys on
käsillä myös silloin, kun asian ratkaisusta on odotettavissa
erityistä hyötyä tai vahinkoa tuomarille, hänen läheiselleen tai
sille, jonka lakimääräisenä edustajana tuomari tai
hänen läheisensä toimii.
Yhteisöjääviys on
kyseessä silloin, kun tuomari tai hänen läheisensä toimii
hallituksen tai hallintoneuvoston jäsenenä, toimitusjohtajana tai
sitä vastaavassa asemassa yhteisössä, säätiössä,
julkisoikeudellisessa laitoksessa tai liikelaitoksessa, joka on
käsiteltävässä asiassa asianosaisena tai jolle asian ratkaisusta
on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa. Tuomari on
esteellinen myös, mikäli hän tai hänen läheisensä on
sellaisessa asemassa, jossa hän päättää valtion, kunnan tai muun
julkisyhteisön puhevallan käyttämisestä asiassa ja mainittu taho
on jutussa asianosaisena. Esteellisyys on kyseessä myös, jos tälle
taholle on asian ratkaisusta odotettavissa erityistä hyötyä tai
vahinkoa.
Asianosaiseen
olevan erityisen suhteen perusteella
syntyvä esteellisyys on käsillä, kun tuomari tai hänen läheisensä
on riita-asiassa asianosaisena olevan vastapuolena muussa
oikeudenkäynnissä tai viranomaisessa käsiteltävänä olevassa
asiassa. Tuomari voi olla esteellinen käsittelemään asiaa myös
sen vuoksi, että hän on asianosaiseen palvelu- tai muussa
sellaisessa suhteessa, että hänen puolueettomuuttaan on aihetta
epäillä. Esimerkiksi se, että tuomarin kollega on asianosaisena
riita-asiassa, voi tehdä tuomarin esteelliseksi ratkaisemaan asiaa.
Tuomarin toiminta jossakin järjestössä tai yhdistyksessä ei
tavallisesti tee tuomarista esteellistä.
Oikeusaste-esteellisyydestä puhutaan
tilanteessa, jossa tuomari on esteellinen sen vuoksi, että hän tai
hänen läheisensä on käsitellyt samaa riita-asiaa toisessa
tuomioistuimessa, toisessa viranomaisessa tai välimiehenä. Tähän
liittyy ennakko-asenteesta johtuva esteellisyys, joka tulee kyseeseen
tilanteessa, jossa tuomarin katsotaan oleva esteellinen käsittelemään
asiaa, mikäli on perustelua aihetta epäillä, että tuomarilla on
asiaan ennakkoasenne hänen asiassa aikaisemmin tekemänsä ratkaisun
tai muun erityisen syyn vuoksi. Tällainen tilanne voi käsillä
esimerkiksi silloin, kun tuomari on aikaisemmin hylännyt asiaa
koskevan kanteen ja käsittelee nyt samaa asiaa uuden kanteen
perusteella.
Tuomaria pidetään esteellisenä myös
silloin, jos hän on itse asianosaisena samanlaisessa asiassa ja
kyseessä olevan asian laatu tai käsiteltävänä olevan asian
ratkaisun vaikutus tuomarin asiaan antaa perustellun aiheen epäillä
tuomarin puolueettomuutta.
Muilla
esteellisyysperusteilla tarkoitetaan
sellaisia esteellisyyden synnyttäviä seikkoja, jotka ovat
rinnastettavissa edellä esitettyihin esteellisyysperusteisiin, mutta
joita ei suoraan mainita oikeudenkäymiskaaressa. Tuomarin
katsotaankin olevan esteellinen myös tilanteissa, joissa jokin muu
seikka antaa perustellun aiheen epäillä tuomarin puolueettomuutta.
Tällaine seikka voi olla esimerkiksi se, että tuomarin tiedetään
oleva vihamies tai erittäin läheinen ystävä käsiteltävänä
olevan asian asianosaisen kanssa
Esteellinen
tuomari ei saa osallistua asian käsittelyyn, paitsi jos kiireellinen
kysymys, joka ei vaikuta pääasiassa tehtävään ratkaisuun, on
ratkaistava ja esteetöntä tuomaria ei ole viivytyksettä
saatavissa. Esteellisyyssäännösten tarkoituksena on turvata
käsittelyn puolueettomuus. Tähän sisältyy sekä subjektiivinen
että objektiivinen näkökulma. Subjektiivinen puolueettomuus
tarkoittaa, ettei tuomarilla ole ollut henkilökohtaista sidettä tai
suhdetta asianosaisiin ja ettei hän ole toiminut asiassa
puolueellisesti. Objektiivinen puolueettomuus toteutuu, kun
tuomioistuin, sen lisäksi, että on subjektiivisesti puolueeton,
myös ulospäin näyttää puolueettomalta. Tällöin tuomioistuimen
kokoonpanossa ei ole mitään sellaisia tekijöitä, jotka saattavat
ulkopuolisen silmissä aiheuttaa perusteltua epäilystä
tuomioistuimen puolueettomuudesta.
Esteellisyysperusteet
on jaettu osallisuus- ja intressiesteellisyyteen,
yhteisöesteellisyyteen, erityissuhteen aiheuttamaan esteellisyyteen
sekä oikeusaste- ja ennakkoasenne-esteellisyyteen. Koska
oikeudenkäynnissä arvioidaan todisteiden todistusarvo, tuomari ei
voi ratkaista asiaa, jossa hän itse tai hänen läheisensä on
todistajan tai asiantuntijan asemassa. Osallisuusperusteen mukaan
tuomari on siis esteellinen asiassa, jossa hän itse tai hänen
läheisensä on jollain tavoin osallinen asiassa, esimerkiksi
todistajana. Intressiperusteella tuomari on esteellinen, jos asian
ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa hänelle
itselleen tai hänelle erityisen läheiselle henkilölle tai sille,
jota tuomari tai hänen läheisensä edustaa. Odotettavissa oleva
hyöty tarkoittaa lähinnä taloudellista hyötyä.
Yhteisöesteellisyys taas tarkoittaa tuomarin esteellisyyttä
tilanteessa, jossa tuomari tai hänen läheisensä toimii
hallituksen, hallintoneuvoston tai niihin rinnastettavan toimielimen
jäsenenä tai toimitusjohtajana tai vastaavassa asemassa asiaan
osallisessa yhteisössä tai laitoksessa. Samoin
yhteisöesteellisyystilanne on käsillä, jos tuomari tai hänen
läheisensä on asemassa, jossa hän päättää valtion, kunnan tai
muun julkisyhteisön puhevallan käyttämisestä asiassa. Erityinen
suhde asianosaiseen voi myös aiheuttaa tuomarin esteellisyyden.
Tuomarin erityinen suhde asianosaiseen esteellisyysperusteena voi
tulla kyseeseen kahdessa toisilleen vastakkaisessa tilanteessa;
vastapuolisuhteessa sekä palvelussuhteessa ja muussa erityisessä
suhteessa. Tuomari voi siis olla esteellinen silloin, kun
asianosainen on tuomarin tai hänelle erityisen läheisen henkilön
vastapuoli muussa oikeudenkäynnissä tai viranomaisen käsiteltävänä
olevassa asiassa. Toiseksi erityinen suhde aiheuttaa esteellisyyden,
jos tuomarilla on palvelussuhteen perusteella tai muuten
asianosaiseen sellainen suhde, että se erityisesti käsiteltävänä
olevan asian laatu huomioon ottaen antaa perustellun aiheen epäillä
tuomarin puolueettomuutta asiassa. Myös aiempi palvelussuhde voi
aiheuttaa esteellisyyden, kuten esimerkiksi tilanteessa, jossa
tuomari on aiemmin toiminut asianosaisen asiamiehenä, avustajana tai
edustajana. Muuten erityisessä suhteessa on useimmiten kysymys
erilaisista taloudellisista kytkennöistä. Oikeusaste-esteellisyys
eli kahden instanssin jäävi tarkoittaa tilannetta, jossa tuomari
tai hänelle erityisen läheinen henkilö on käsitellyt samaa asiaa
aikaisemmin toisessa tuomioistuimessa, muussa viranomaisessa tai
välimiehenä. Tarkoitus on estää se, että tuomari, jolla
mahdollisesti on valmis ennakkokäsitys asiasta, käsittelisi samaa
asiaa eri rooleissa ja instansseissa. Samoin perustein tuomari on
esteellinen myös silloin, kun hän on itse asianosaisena toisessa
samanlaisessa asiassa ja kyseisen asian laatu tai käsiteltävänä
olevan asian ratkaisun vaikutus tuomarin asiaan antaa perustellun
aiheen epäillä tuomarin puolueettomuutta asiassa. Kun käsitellään
samaa asiaa tai sen osaa uudelleen samassa tuomioistuimessa, voidaan
jäävätä tuomari, jos on perusteltua aihetta epäillä hänellä
olevan asiaan ennakkoasenne hänen asiassa aikaisemmin tekemänsä
ratkaisun tai muun erityisen syyn vuoksi.
Mielestäni
on täysin selvää, että käräjätuomari Jyrki Määttä on
esteellinen. Ei voi välttyä vaikutelmalta, että käräjätuomari
Jyrki Määttää pyrkii kaikin keinoin estämään syytteen
nostamisen poliisi Tiina Sarparantaa vastaan ja näin myös estämään
koko asian käsittelyn. Poliisi Tiina Sarparanta jätti PR-talojen
konkurssivyyhdessä kaikki rikokset tutkimatta ja palautti
todistusaineistokin takaisin tutkimatta asiaa. Asiat eivät ole
vanhentuneet, koska ulosotto on voimassa ja pitää rikokset
avoimena. Asiat ovat olleet vireillä kesketyksettä koko 25 vuoden
ajan ja ovat siksi rikokset eivät ole vanhentuneet. Lisäksi
valtiopetos pitää rikokset avoimena.
Haastehakemus
https://haastehakemus.blogspot.com/2020/08/haastehakemus.html
Haastehakemuksen
täydennys
https://haastehakemus.blogspot.com/2020/09/haastehakemuksen-taydennys.html
Olen
joutunut Suomen valtion kidutusrikoksen kohteeksi. Kidutus on
kestänyt nyt lähes 26 vuotta.
Olen
joutunut syyttömänä kärsimään 4 konkurssia, yhden 75 päivän
ehdottoman vankeustuomion sekä 7 kunnianloukkaustuomiota. Olen
menettänyt Suomen valtion rikollisen toiminnan johdosta, yritykseni,
omaisuuteni, ihmisarvoni ja minulle on aiheutettu avioero valtion
rikollisen toiminnan johdosta. Olen ollut luottokelvottomana 25
vuotta enkä ole voinut harjoittaa yritystoimintaa. En ole saanut
esteetöntä rikostutkintaa enkä oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä
25 vuoteen. Minut on pidätetty useita kertoja rikollisten toimesta
ja olen joutunut olemaan maan paossa Suomessa, Ruotsissa ja
Bulgariassa. Olen joutunu hakemaan poliittista turvapaikkaa Suomen
valtion rikollisen toiminnan johdosta Euroopan Unionilta eli
oikeuskomisaari Vera Jourovalta sekä Bulgarian presidentiltä. Olen
menettänyt terveyteni sairastuttuani syöpään ja korkeaan
verenpaineeseen. Syövän onnistuin voittamaan, mutta korkea
verenpaine on tuhonnut elimistöäni. Minulle on aiheutetu avioero
valtion rikollisen toiminnan johdosta. Tämä on minulle äärettömän
vaikea asia.
Katson,
että viranomaisten toiminta asiassani täyttää kidutuksen
tunnusmerkistön.Suomen viranomaisten toiminta asiassani on ollut
perustuslain ja ihmisoikeussopimusten vastaista. Kohtelu täyttää
kiistatta ihmisoikeusrikosen tunnusmerkistön ja ennenkaikkea
kidutuksen tunnusmerkistön. Toiminta on ollu perustuslain vastaista.
Rikolliset
ovat tunnustaneet tekonsa ja todistusaineistot ovat kiistattomat.
Miksi en saa oikeutta? Entinen asianajaja Asko Keränen on
tunnustanut rikoksensa ja varatuomari Paavo M. Petäjä ovat
tunnustaneet rikoksensa. He ovat toimineet syyttäjä Sulo Heiskarin
ja poliisi Raimo Ollilan rikoskumppaneina. Esteellinen syyttäjä on
estänyt rikostutkinnat ja poliisi Raimo Ollila on laiminlyönyt
virkavelvollisuutensa.
Valtiopetos
on tosiasia
http://valtuustoaloite.blogspot.com/
Olen
selvittänyt 1990-lamaan ja pankkikriisiä erittäin perusteellisesti
blogissani
http://pankkikriisi.blogspot.com/
Kopion
hankkiminen SSP-sopimuksesta vaati salapoliisin työtä
SSP-sopimus
https://www.youtube.com/watch?v=ZUXRy7336rY&t=75s
Valtiopetokseeen
on perehtynyt erittäin perusteellisesti Jorma Jaakkola
https://www.youtube.com/watch?v=jjWF2Bs5sUA&t=29s
Jorma
Jaakkolan kotivisut
http://jormajaakkola.fi/
Arsenal-kauppa
https://www.youtube.com/watch?v=yIzuxVsuEzI&t=88s
Asioista
tarkemmin
Pankkikriisiblogi
http://pankkikriisi.blogspot.com/
Nettikirja
http://valtuustoaloite.blogspot.com/
Oikeuslaitos
ja poliisiblogi
http://oikeuslaitosjapoliisi.blogspot.com/
Kalajokiblogi
http://e-aho-kalajokiblog.blogspot.com/
KIIREELLINEN
TOIMENPIDEPYYNTÖ EUROOPAN NEUVOSTOLLE
https://www.velallistentuki.fi/yleinen-fi/kiireellinen-toimenpidepyynto-euroopan-neuvostolle/
Todistajikseni
oikeudenkäyntiin ilmoitan seuraavat henkilöt
Ivan
Georgiev todistaa käyntimme Raahen käräjäoikeuden kansliassa
tarkistamassa onko sinne toimitettu aineisto oikein tulostettu ja
oikeuden käytettävissä päätöstä tehtäessä. Käräjätuomarin
läsnäollessa totesin, että aineisto on väärin tulostettu ja osa
aineistosta puuttuu kokonaan eli Ylivieskan käräjäoikeudesta
siirrettävä aineisto. Ivan Georgiev todistaa, että käyttäydyin
rauhallisesti ja asiallisesti enkä syyllistynyt virkamiehen
väkivaltaiseen vastustamiseen kuten käräjätuomari on
rikosilmoituksessaan ilmoittanut.
Liisa
Mariapori valtiopetos ja ihmisoikeusrikokset ja niihin liittyvät
asiat, yhteystiedot loppulausunnoissani
Liisa
Mariapori
Pohjolankatu
27
96100
Rovaniemi
SUOMI
FINLAND
Velallisten
tuki ry:n puheenjohtaja
liisa.mariapori@velallistentuki.fi
+358405604180
Jorma
Jaakkola valtiopetos yhteystiedot Jorman kotisivuilta
Jorma
Jaakkola, Kokemäki
dna 044-230
2707
email: jorma.a.jaakkola(a)gmail.com
Hilkka
Laikko valtiopetos ja ihmioikeusrikokset ja niihin liittyvät
asiat
Jukka
Davidsson valtiopetos ja ihmisoikeusrikokset ja niihin liittyvät
asiat
Ilmoitan
myöhemmin tarvittavat yteystiedot.
Kalajoki
29.09.2020
Erkki
Aho
Merenojantie
9 B 16
85100
Kalajoki
www.erkkiaho.com
044-3025948